Masalah Menjual Kereta
Baru-baru ini saya menerima pertanyaan daripada seorang saudara baru. Beliau telah menjualkan kereta melalui sebuah syarikat menjual kereta terpakai. Menurutnya, syarikat tersebut telah berjanji untuk menyelesaikan segala bayaran tebus hutang dengan pihak bank. Namun, janji tetap tinggal janji sahaja. Syarikat tersebut telah menjualkan kereta tersebut kepada orang lain dan pembeli itu telah meneruskan ansuran bank tanpa nama saudara baru itu ditukar milik. Sebagaimana kelaziman, pembeli itu telah gagal menjelaskan bayaran ansuran bank dan bank menghantar notis kepada saudara baru itu.
Saudara baru itu telah bersemuka dengan pemilik syarikat itu dan pemilik syarikat berjanji untuk melunaskan bayaran hutang bank. Akhirnya, kereta itu telah dirampas oleh bank dan dilelong. Setelah ditolak hasil lelongan, masih terdapat baki hutang kira-kira RM25 ribu. Syarikat tersebut masih gagal untuk menjelaskan bayaran baki hutang itu. Malah, telefon dan sms sudah tidak dilayan. Apabila pergi ke syarikat itu, pemilik syarikat itu telah mengelak-elak.
Saudara baru itu telah menfailkan tuntutan di Tribunal Pengguna dan berjaya mendapat award sebanyak RM25 ribu. Tetapi, masalah belum selesai. Syarikat tersebut tetap gagal untuk jelaskan bayaran award itu dan kes disenaraikan dalam senarai untuk diteruskan dengan penguatkuasaan.
Masalah baru pula muncul apabila saudara baru itu tidak mendapat nasihat guaman yang secukupnya. Beliau telah menamakan defendan/responden sebagai nama syarikat itu dan tidak memasukkan nama ejen syarikat yang menguruskan syarikat dan penjualan keretanya. Penguatkuasa gagal untuk melaksanakan waran ke atas pemilik syarikat dan akhirnya kes itu tergantung begitu sahaja. Berpucuk surat kepada menteri dan pegawai kementerian tidak mendapat respon.
Saya menyatakan kepadanya bahawa jalan terbaik adalah untuk menyita syarikat tersebut kerana premis syarikat masih beroperasi. Sitaan boleh dibuat atas perintah mahkamah. Saudara baru itu harus menfailkan saman sivil ke atas syarikat itu dan ejen syarikat itu supaya kedua mereka akan bertanggungan.
Tetapi, saudara baru itu mempunyai kekangan kewangan untuk mengupah peguam. Jalan terbaik adalah baginya merujuk kepada Biro Bantuan Guaman atau Pusat Bantuan Undang-Undang, Majlis Peguam.
Persoalannya sekarang - setakat manakah pihak kerajaan mampu melindungi rakyat marhaen seperti saudara baru ini! Mungkin kerajaan harus mengkaji semula sistem tribunal pengguna ini terutama dari segi aspek perlaksanaan dan penguatkuasaan award.
Wallahualam.
Baru-baru ini saya menerima pertanyaan daripada seorang saudara baru. Beliau telah menjualkan kereta melalui sebuah syarikat menjual kereta terpakai. Menurutnya, syarikat tersebut telah berjanji untuk menyelesaikan segala bayaran tebus hutang dengan pihak bank. Namun, janji tetap tinggal janji sahaja. Syarikat tersebut telah menjualkan kereta tersebut kepada orang lain dan pembeli itu telah meneruskan ansuran bank tanpa nama saudara baru itu ditukar milik. Sebagaimana kelaziman, pembeli itu telah gagal menjelaskan bayaran ansuran bank dan bank menghantar notis kepada saudara baru itu.
Saudara baru itu telah bersemuka dengan pemilik syarikat itu dan pemilik syarikat berjanji untuk melunaskan bayaran hutang bank. Akhirnya, kereta itu telah dirampas oleh bank dan dilelong. Setelah ditolak hasil lelongan, masih terdapat baki hutang kira-kira RM25 ribu. Syarikat tersebut masih gagal untuk menjelaskan bayaran baki hutang itu. Malah, telefon dan sms sudah tidak dilayan. Apabila pergi ke syarikat itu, pemilik syarikat itu telah mengelak-elak.
Saudara baru itu telah menfailkan tuntutan di Tribunal Pengguna dan berjaya mendapat award sebanyak RM25 ribu. Tetapi, masalah belum selesai. Syarikat tersebut tetap gagal untuk jelaskan bayaran award itu dan kes disenaraikan dalam senarai untuk diteruskan dengan penguatkuasaan.
Masalah baru pula muncul apabila saudara baru itu tidak mendapat nasihat guaman yang secukupnya. Beliau telah menamakan defendan/responden sebagai nama syarikat itu dan tidak memasukkan nama ejen syarikat yang menguruskan syarikat dan penjualan keretanya. Penguatkuasa gagal untuk melaksanakan waran ke atas pemilik syarikat dan akhirnya kes itu tergantung begitu sahaja. Berpucuk surat kepada menteri dan pegawai kementerian tidak mendapat respon.
Saya menyatakan kepadanya bahawa jalan terbaik adalah untuk menyita syarikat tersebut kerana premis syarikat masih beroperasi. Sitaan boleh dibuat atas perintah mahkamah. Saudara baru itu harus menfailkan saman sivil ke atas syarikat itu dan ejen syarikat itu supaya kedua mereka akan bertanggungan.
Tetapi, saudara baru itu mempunyai kekangan kewangan untuk mengupah peguam. Jalan terbaik adalah baginya merujuk kepada Biro Bantuan Guaman atau Pusat Bantuan Undang-Undang, Majlis Peguam.
Persoalannya sekarang - setakat manakah pihak kerajaan mampu melindungi rakyat marhaen seperti saudara baru ini! Mungkin kerajaan harus mengkaji semula sistem tribunal pengguna ini terutama dari segi aspek perlaksanaan dan penguatkuasaan award.
Wallahualam.
Comments