Sebenarnya kejayaan itu datang dengan usaha. Usaha itu yang harus diterokai dengan ilmu dan pengalaman. Kejayaan tidak datang bergolek. Saya teringat tulisan Pak Subky Latif, seorang wartawan veteran bahawa kejayaan itu bukan jadi dengan 'kun fa yakun'.
Kejayaan sebagai peguam menjadi dambaan setiap pelajar undang-undang. Pada waktu belajar dahulu, ramai kawan-kawan ingin menjadi berjaya seperti Karpal Singh, legenda Harimau Jelutong. Tidak salah mempunyai idola atau orang yang didambakan. Tetapi tidak semestinya kita mesti mengikut jalan yang dilalui oleh Karpal Singh untuk berjaya.
Salah satu cara untuk berjaya dalam profesion guaman ini adalah dengan mempunyai pelanggan tetap atau dalam bahasa marketing - 'repeat customer'. Repeat Customer ini bermaksud pelanggan yang berulang-ulang mendapatkan khidmat guaman daripada firma kita. Soalnya bagaimanakah ingin mendapatkan repeat customer ini? Sebabnya peguam bukan penjual kambing percik macam Pak Wan (ada satu gerai nasi di JPJ Wangsa Maju, di Medan Aneka yang satu-satunya menjual kambing percik yang lazat di Kuala Lumpur). Kalau macam Pak Wan, mudah baginya mendapatkan repeat customer sebab tiap-tiap hari orang akan makan nasi. Selagi pelanggan tidak jemu dengan kambing percik mereka akan datang ke gerainya. Malah jika pelanggan jemu dengan kambing percik, masih ada lauk lain seperti ikan belanak bakar yang menyelerakan bersama sayur air keladi dan sayur kuah putih daun ulat bulu yang boleh menjadi pengganti.
Adalah sangat jarang ada orang membeli rumah tiap-tiap bulan atau tiap-tiap bulan orang itu kena saman. Lazimnya, ramai peguam yang mendekati pegawai bank bagi mendapatkan kes pembiayaan supaya jika ada orang ingin membuat pembiayaan dapatlah peguam itu menyediakan dokumen pembiayaan dan dapatlah upahnya. Ada juga yang mendekati pegawai bank bagi mendapatkan kes-kes litigasi bagi kes-kes pembiayaan yang tidak berbayar untuk disaman.
Tetapi, menurut pengalaman lepas, bekerja dengan pegawai bank ini memenatkan disebabkan tiap minggu kena hantar progress report. Bil pula lambat dibayar dan jika dibayar pun upahnya sangat ciput. Malah, ada pula pegawai bank yang meminta diskaun atas fee guaman yang sudah ciput. Bagi pegawai bank yang tidak beretika, ada yang berani meminta komisen secara terang-terangan.
Tindakan ini bukan sahaja tidak beretika malah menjatuhkan standard profesion guaman. Kerjaya guaman adalah kerja yang mulia dan terikat dengan etika profesional. Jadi apakah solusinya?
Solusinya adalah bekerja dengan tekun, berikan perkhidmatan terbaik dan berkualiti kepada pelanggan atau anakguam. Sering-seringlah berhubung dengan anakguam untuk memberitahu perkembangan kes beliau. Perlu juga berbincang dengan anakguam dari semasa ke semasa supaya anakguam faham berkaitan perjalanan kes. Peguam juga tidak sepatutnya bertindak sendiri. Peguam perlu memberitahu anakguam pilihan yang ada dan meminta arahan anakguam berkaitan apakah tindakan yang dipilih anakguam.
Dengan cara ini, saya percaya peguam akan mudah mendapat repeat customer. Pengalaman lepas menunjukkan bahawa kita tidak perlu klien yang ramai tetapi seorang klien itu akan terus mendapatkan khidmat kita sekiranya kita menunjukkan mutu dan keunggulan dalam perkhidmatan.
Seorang klien itu mungkin pada mulanya mendapatkan khidmat kita untuk sesuatu kes litigasi, dan dalam tempoh perjalanan kes itu mungkin klien tersebut akan membeli rumah pula. Selain itu, jika klien itu berpuashati maka dia akan menasihati rakannya supaya mendapatkan khidmat guaman daripada kita. Dengan cara sedemikian, maka kita akan terus mendapat kerja yang berterusan daripada klien-klien yang ada dan akan mendapat klien baru hasil rekomendasi klien yang lama.
Dan akhir sekali, jangan lupa bersyukur kepada Allah swt dan bersalawat ke atas Nabi saw atas nikmat yang diberikannya. Janji Allah swt kepada hambanya bahawa beliau akan menambahkan nikmat kepada hambanya yang bersyukur.
Kejayaan sebagai peguam menjadi dambaan setiap pelajar undang-undang. Pada waktu belajar dahulu, ramai kawan-kawan ingin menjadi berjaya seperti Karpal Singh, legenda Harimau Jelutong. Tidak salah mempunyai idola atau orang yang didambakan. Tetapi tidak semestinya kita mesti mengikut jalan yang dilalui oleh Karpal Singh untuk berjaya.
Salah satu cara untuk berjaya dalam profesion guaman ini adalah dengan mempunyai pelanggan tetap atau dalam bahasa marketing - 'repeat customer'. Repeat Customer ini bermaksud pelanggan yang berulang-ulang mendapatkan khidmat guaman daripada firma kita. Soalnya bagaimanakah ingin mendapatkan repeat customer ini? Sebabnya peguam bukan penjual kambing percik macam Pak Wan (ada satu gerai nasi di JPJ Wangsa Maju, di Medan Aneka yang satu-satunya menjual kambing percik yang lazat di Kuala Lumpur). Kalau macam Pak Wan, mudah baginya mendapatkan repeat customer sebab tiap-tiap hari orang akan makan nasi. Selagi pelanggan tidak jemu dengan kambing percik mereka akan datang ke gerainya. Malah jika pelanggan jemu dengan kambing percik, masih ada lauk lain seperti ikan belanak bakar yang menyelerakan bersama sayur air keladi dan sayur kuah putih daun ulat bulu yang boleh menjadi pengganti.
Adalah sangat jarang ada orang membeli rumah tiap-tiap bulan atau tiap-tiap bulan orang itu kena saman. Lazimnya, ramai peguam yang mendekati pegawai bank bagi mendapatkan kes pembiayaan supaya jika ada orang ingin membuat pembiayaan dapatlah peguam itu menyediakan dokumen pembiayaan dan dapatlah upahnya. Ada juga yang mendekati pegawai bank bagi mendapatkan kes-kes litigasi bagi kes-kes pembiayaan yang tidak berbayar untuk disaman.
Tetapi, menurut pengalaman lepas, bekerja dengan pegawai bank ini memenatkan disebabkan tiap minggu kena hantar progress report. Bil pula lambat dibayar dan jika dibayar pun upahnya sangat ciput. Malah, ada pula pegawai bank yang meminta diskaun atas fee guaman yang sudah ciput. Bagi pegawai bank yang tidak beretika, ada yang berani meminta komisen secara terang-terangan.
Tindakan ini bukan sahaja tidak beretika malah menjatuhkan standard profesion guaman. Kerjaya guaman adalah kerja yang mulia dan terikat dengan etika profesional. Jadi apakah solusinya?
Solusinya adalah bekerja dengan tekun, berikan perkhidmatan terbaik dan berkualiti kepada pelanggan atau anakguam. Sering-seringlah berhubung dengan anakguam untuk memberitahu perkembangan kes beliau. Perlu juga berbincang dengan anakguam dari semasa ke semasa supaya anakguam faham berkaitan perjalanan kes. Peguam juga tidak sepatutnya bertindak sendiri. Peguam perlu memberitahu anakguam pilihan yang ada dan meminta arahan anakguam berkaitan apakah tindakan yang dipilih anakguam.
Dengan cara ini, saya percaya peguam akan mudah mendapat repeat customer. Pengalaman lepas menunjukkan bahawa kita tidak perlu klien yang ramai tetapi seorang klien itu akan terus mendapatkan khidmat kita sekiranya kita menunjukkan mutu dan keunggulan dalam perkhidmatan.
Seorang klien itu mungkin pada mulanya mendapatkan khidmat kita untuk sesuatu kes litigasi, dan dalam tempoh perjalanan kes itu mungkin klien tersebut akan membeli rumah pula. Selain itu, jika klien itu berpuashati maka dia akan menasihati rakannya supaya mendapatkan khidmat guaman daripada kita. Dengan cara sedemikian, maka kita akan terus mendapat kerja yang berterusan daripada klien-klien yang ada dan akan mendapat klien baru hasil rekomendasi klien yang lama.
Dan akhir sekali, jangan lupa bersyukur kepada Allah swt dan bersalawat ke atas Nabi saw atas nikmat yang diberikannya. Janji Allah swt kepada hambanya bahawa beliau akan menambahkan nikmat kepada hambanya yang bersyukur.
Comments