Pembayaran
mutaah adalah wajib ke atas suami yang menceraikan isterinya tanpa sebab yang
patut di sisi Hukum Syarak. Seksyen 56 Akta Undang-Undang Keluarga Islam
(Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1984 menyatakan:
“Selain dari haknya untuk
memohon nafkah, seseorang perempuan yang telah diceraikan tanpa sebab yang
patut oleh suaminya boleh memohon mutaah atau pemberian saguhati kepada Mahkamah,
dan Mahkamah boleh, selepas mendengar pihak-pihak itu dan apabila berpuas hati
bahawa perempuan itu telah diceraikan tanpa sebab yang patut, memerintahkan
suami membayar sejumlah wang yang wajar dan patut mengikut Hukum Syarak.”
Allah Taala telah berfirman,
“Dan
isteri-isteri yang diceraikan, berhak mendapat mutaah (pemberian saguhati)
dengan cara yang patut, sebagai satu tanggungan yang wajib atas orang-orang
yang takwa”
Al-Baqarah 2:241
Hal ini diperkuatkan lagi dengan tawaran Nabi S.A.W
memberikan mutaah kepada isteri-isteri Baginda S.A.W sepertimana yang
difirmankan,
“…katakanlah
kepada isteri-isterimu: “sekiranya kamu semua mahukan kehidupan dunia (yang
mewah) dan perhiasannya (yang indah), maka marilah supaya aku berikan kepada
kamu pemberian mutaah (sagu hati) dan aku lepaskan kamu dengan cara yang
sebaik-baiknya.”
Al-Ahzab 33:28
Namun begitu, tidak ada kadar yang tertentu yang
ditetapkan untuk pemberian mutaah ini. Oleh itu, para hakim boleh melakukan
ijtihad masing-masing mengenai kadar itu berdasarkan apa yang sesuai dengan
kedudukan atau taraf suami isteri dari segi kaya, miskin, keturunannya dan
sifatnya. Ini sesuai dengan firman Allah Taala:
“…hendaklah
kamu memberi mutaah (pemberian sagu hati) kepada mereka (yang diceraikan itu)
iaitu suami yang senang (hendaklah memberi saguhati ) menurut ukuran
kemampuannya dan suami yang susah pula menurut ukuran kemampuannya..”
Al-Baqarah 2:236
Berdasarkan dalil dan hujah yang disebutkan di atas
seseorang perempuan yang telah diceraikan tanpa apa-apa sebab yang patut berhak
untuk membuat tuntutan mutaah di Mahkamah dan Mahkamah dalam membuat keputusan
terhadap tuntutan mutaah ini boleh memerintahkan suami membayar jumlah yang
difikirkannya wajar dan patut berdasarkan kemampuan selaras dengan Hukum
Syarak.
Comments