Pembayaran
nafkah iddah adalah wajib ke atas suami yang menceraikan isterinya sepanjang
tempoh iddah dan selagi isterinya tidak disabitkan dengan nusyuz. Kuasa
Mahkamah untuk membuat perintah berhubung tuntutan nafkah iddah adalah
termaktub dalam seksyen 59(1) Akta Undang-Undang Keluarga Islam
(Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1984 yang menyatakan:
“Tertakluk kepada Hukum
Syarak, Mahkamah boleh memerintahkan seseorang lelaki membayar nafkah kepada
isterinya atau bekas isterinya.”
Seksyen
ini memberikan kuasa yang luas kepada Mahkamah untuk membuat perintah berkaitan
nafkah iddah kepada isteri yang telah diceraikan selagi isteri itu tidak
disabitkan nusyuz.
Seksyen
65(1) Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1984 pula
menyatakan tempoh kuatkuasa nafkah adalah sehingga tamat tempoh iddah seseorang
isteri:
“Hak bagi seseorang isteri
yang telah bercerai untuk menerima nafkah daripada suaminya yang dahulu di
bawah sesuatu perintah Mahkamah hendaklah terhenti apabila tamat tempoh iddah
atau apabila isteri itu menjadi nusyuz.”
Seksyen
61 Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1984 pula
menyatakan kaedah untuk menentukan jumlah nafkah yang perlu diberikan.
“Pada menentukan jumlah
sesuatu nafkah yang hendak dibayar, Mahkamah hendaklah mengasaskan pentaksirannya
terutama sekali atas kemampuan dan keperluan pihak-pihak itu, dengan mengira
kadar nafkah itu berbanding dengan pendapatan orang yang terhadapnya perintah
itu dibuat.”
Dalam
menyatakan kewajipan memberikan nafkah iddah ini, Allah Taala berfirman,
“…janganlah kamu mengeluarkan
mereka (para isteri) dari rumah-rumah kediamannya (sehingga selesai iddahnya)
dan janganlah pula (dibenarkan) mereka keluar (dari situ), kecuali (jika) mereka melakukan perbuatan
keji yang nyata…”
Al-Talaq 65:1
Dalam
hal nafkah iddah, Dr Wahbah Al-Zuhaili menyatakan ‘Jika perempuan beriddah
daripada talaq raj’i, maka wajib ke atas suami membiayaai nafkah makanan,
pakaian dan tempat tinggal. Tidak ada khilaf fuqaha’ padanya kerana perempuan
tersebut masih dikira isteri selama ia berada dalam tempoh iddah’. (Lihat Fiqh Dan Perundangan Islam Jilid VII, hlm
815)
Hal
ini turut disokong oleh pendapat ulama Shafie sepertimana yang termaktub dalam
kitab Al-Fiqh Al-Manhaji iaitu jika iddah seseorang perempuan itu iddah talak
raj’ie maka isteri wajib mendapat tempat tinggal bersama suaminya dan isteri
wajib mendapat semua bentuk nafkah seperti makanan, pakaian dan sebagainya,
sama ada dia hamil atau tidak. Ini kerana isteri masih berada di bawah
penguasaaan dan pengawalan suami dan boleh dirujuk selagi dia berada dalam
iddah. (Lihat Al-fiqh Al-Manhaji Jilid 4,
hlm 723-724)
Comments