Beberapa hari yang lepas, kami telah melakukan permusafiran ke bumi Sulawesi yang menjadi tempat mastautin masyarakat Bugis. Setepatnya perjalanan ini adalah ke Bandaraya Makassar, Sulawesi Selatan. Rombongan kami terdiri daripada peguam, pegawai tadbir diplomatik dan mahasiswa tahun akhir undang-undang. Perjalanan kali ini adalah perjalanan untuk berkongsi ilmu kepeguaman dan perundangan dengan STISIP (Sekolah Tinggi Ilmu Sosial dan Ilmu Politik) di Kabupaten (Daerah) Rappang, Sulawesi Selatan.
Sulawesi Selatan adalah salah sebuah provinsi (negeri) yang berada dalam negara Indonesia. Provinsi ini mengandungi 24 daerah iaitu 21 Kabupaten dan 3 Kota Madya. Pada mulanya agak sukar untuk memahami sistem kenegaraan dan struktur organisasi pentadbiran di Indonesia. Persoalan berkaitan sistem kenegaraan Indonesia sudah lama bermain di fikiran khasnya selepas Jokowi berjaya memenangi jawatan Presiden Indonesia. Tambahan lagi, kepakaran yang dipelajari selama ini adalah dalam bidang perlembagaan dan kenegaraan.
Bertuahnya, kembara kali ini kami ditemani oleh seorang cendekiawan yang mempunyai ijazah Ph.D dalam ilmu administrasi iaitu Bapak Dr. H.Mustafa Hasbar yang menjadi pak supir (pemandu innova) kami sepanjang tempoh berada di sana. Oleh itu, sepanjang perjalanan yang memakan masa 4 jam pergi dan 4 jam pulang itu dapat dimanfaatkan dengan kuliahnya mengenai sistem pentadbiran di Indonesia. Indonesia adalah sebuah negara ‘unitari’ (unitary state) dan bekas jajahan takluk Belanda. Oleh itu, pengaruh Belanda dalam pentadbiran Indonesia adalah amat kuat. Meskipun begitu, melihat kepada pentadbiran yang ada, pengaruh tradisi pentadbiran yang bersifat feudal masih lagi kukuh bertapak.
Struktur pentadbiran eksekutif di Indonesia ni mempunyai beberapa peringkat iaitu, peringkat Pusat, Provinsi, Kota Madya/Kabupaten, Kecamatan, Lurah dan Desa. Pusat itu ditadbir oleh Pemerintah di Jakarta iaitu di bawah Presiden Indonesia. Pusat mempunyai kuasa yang besar kerana segala polisi dan dasar Indonesia itu dilaksanakan melalui pejabat presiden termasuk yang berkaitan dengan urusan pemilihan (pilihan raya), korupsi, kepolisian dan ketenteraan.
Indonesia ini mempunyai 34 buah provinsi (boleh dibandingkan seperti negeri-negeri di dalam Persekutuan Malaysia) dan setiap provinsi ini akan diketuai oleh seorang Gabenor (disebut Gubernur). Seorang Gabenor ini akan diapit oleh wakil peribadinya yang dipanggil Wakil Gabenor. Wakil Gabenor ini akan berfungsi seperti Gabenor sewaktu ketiadaan Gabenor. Meskipun Gabenor ini adalah ketua bagi sebuah provinsi tetapi kedudukan beliau tidak sama seperti seorang Menteri Besar atau Ketua Menteri. Ini kerana Gabenor ini ibarat pemerintah provinsi tanpa rakyat. Seorang Gabenor ini adalah sebenarnya bertindak sebagai wakil Presiden di dalam Provinsi tersebut.
Sebenarnya, orang yang paling berkuasa di dalam sesebuah provinsi adalah ketua Kota Madya/Kabupaten. Ketua bagi Kota Madya dikenali sebagai Wali Kota manakala ketua bagi Kabupaten dikenali sebagai Bupati. Setiap Wali Kota atau Bupati akan diapit oleh wakilnya yang dipanggil Wakil Wali Kota atau Wakil Bupati. Wakil ini mempunyai kuasa seperti Bupati dalam hal ketiadaan Bupati.
Sesebuah daerah itu akan dipanggil Kota Madya jika daerah itu mempunyai fasiliti dan infrastruktur yang lengkap seperti mempunyai jalinan jalan raya dan pelabuhan atau lapangan terbang. Manakala, daerah yang mempunyai fasiliti yang kurang akan dikenali sebagai Kabupaten. Semasa kunjungan ke Sulawesi Selatan ini sempat kami melalui beberapa Kabupaten iaitu Kabupaten Barru, Sidrap Rappang, Bone dan Kota Madya Parepare. Dalam kata lain, taraf sebuah Kota Madya itu adalah sama dengan sebuah Kabupaten dalam hieraki pentadbiran negara atau dikatakan sebagai ‘sedarjat’ atau sama darjat.
Dalam sistem pentadbiran Indonesia, Wali Kota atau Bupati ini yang paling berkuasa kerana kedudukan mereka adalah ibarat seperti seorang raja kecil di daerah tersebut. Mereka mempunyai kuasa untuk menentukan bajet daerah masing-masing berdasarkan penghasilan pendapatan dan perbelanjaan termasuk urusan kutipan hasil (saya kurang pasti berkaitan sistem percukaian Indonesia). Mereka juga mempunyai rakyat untuk ditadbir berbanding Gabenor yang tidak mempunyai rakyat. Maka tidak hairanlah jika ramai yang bertanding dalam PILKADA (Pemilihan Ketua Daerah) untuk menjadi Bupati dan Wakil Bupati. Mereka juga berkuasa untuk membuat undang-undang kecil selama mana undang-undang kecil itu tidak bercanggah dengan polisi Presiden.
Seterusnya, unit-unit kecil di bawah Kabupaten/Kota Madya adalah Kecamatan, Lurah dan Desa. Sistem demokrasi di Indonesia ini agak unik kerana kesemua peringkat akan mempunyai pemilihan atau pilihan raya kecuali Ketua Kecamatan (dikenali sebagai Pak Camat) akan dilantik. Manakala kesemua jawatan lain iaitu Presiden/Wakil Presiden, Gabenor/Wakil Gabenor, Wali Kota/Wakil Wali Kota, Bupati/Wakil Bupati, Ketua Desa akan dipilih dan dilantik oleh rakyat. Tempoh setiap jawatan itu adalah lima tahun (kecuali Ketua Desa akan menjawat jawatan untuk tempoh 6 tahun). Selepas tamat tempoh, pemilihan baharu akan diadakan mengikut prinsip demokrasi. Namun, setiap yang dipilih ini tidak boleh menjawat jawatan itu lebih daripada tempoh dua penggal atau 10 tahun.
Kelebihan sistem Bupati/Wali Kota ini adalah bahawa mereka mempunyai kuasa yang sangat luas untuk mentadbir daerah mereka tanpa pengaruh daripada Pusat. Oleh itu, mereka sangat dekat dengan rakyat dan mempunyai sifat kebertanggungjawaban terhadap jawatan mereka kepada rakyat. Hal ini dapat dilihat dengan jelas melalui interaksi kami dengan penduduk setempat.
Namun, kelemahan sistem Bupati/Wali Kota ini akan menyebabkan berlaku desentralisasi sehingga menyukarkan untuk sesuatu pembaharuan diadakan atau dimulakan di peringkat Pusat. Ini kerana setiap Bupati mempunyai stail dan ego pemerintah masing-masing.
Keadaan ini agak berbeza dengan sistem pemerintahan di Malaysia yang bersifat Persekutuan. Perlembagaan Persekutuan membahagikan bidang kuasa tertentu kepada Kerajaan Persekutuan dan kerajaan negeri. Kuasa kerajaan Persekutuan pula adalah luas dan menyeluruh meskipun wilayah kerajaan Persekutuan adalah terhad. Kerajaan negeri pula mempunyai bidang kuasa yang tertentu yang lebih kecil daripada Persekutuan. Namun, kerajaan negeri mempunyai had kuasa eksklusif seperti yang ditetapkan dalam Senarai II, Senarai Negeri Jadual Kesembilan Perlembagaan Persekutuan. Dengan cara ini, kerajaan Persekutuan mampu mendominasi dan mempengaruhi polisi kerajaan negeri. Keadaan ini memberikan kelebihan kepada Malaysia daripada sudut keseragaman polisi dan tindakan sehinggakan memudahkan pihak asing untuk membuat pelaburan di Malaysia.
Berbanding dengan sistem Bupati / Wali Kota yang bersifat ‘decentralized’, pihak Pusat akan menghadapi kesukaran untuk menetapkan polisi yang seragam bagi seluruh negara melainkan polisi yang berbentuk umum. Ini juga akan menambahkan masalah birokrasi dalam pemerintahan kerana wujud lapisan pentadbiran yang berbilang peringkat (multi-level management). Meskipun begitu, kelebihan sistem Bupati adalah sistem ini mendasar kepada masyarakat sehinggakan memudahkan implementasi sesuatu tindakan. Selain itu, sesebuah Kabupaten akan menjadi lebih maju jika seorang Bupati itu mempunyai wawasan dan pengalaman. Namun, keadaan sebaliknya akan berlaku jika seorang Bupati itu bukan seorang yang inovatif dan beku idea.
Sistem PILKADA (Pemilihan Ketua Daerah) yang dibuat juga mampu untuk menggerakkan masyarakat untuk berpartisipasi dalam pemerintahan secara demokratik. Ini kerana setiap Bupati itu dipilih secara demokrasi. Keadaan ini lebih mirip kepada sistem pilihan raya kerajaan tempatan. Sistem pilihan raya sebegini akan membolehkan rakyat memilih pemimpin yang benar-benar mampu berkhidmat kepada masyarakat. Ini menolak hujah sesetengah pihak yang menyatakan bahawa sistem pilihan raya kerajaan tempatan akan menyebabkan sesuatu etnik tertentu khasnya golongan tionghua akan memerintah. Sebenarnya, dalam sesuatu sistem yang matang seorang pemilih akan memilih orang yang benar-benar mampu berkhidmat untuk mereka. Ini juga akan menambah kepercayaan orang ramai kepada pemimpin yang dipilih. Tambahan lagi, pemimpin yang dipilih itu tidak boleh memegang jawatan untuk tempoh melebihi dua penggal.
Selain itu, harus dinyatakan bahawa provinsi Acheh adalah sebuah wilayah autonomi. Pemerintah di sana mempunyai hak untuk membuat undang-undang mereka sendiri tanpa banyak terikat dengan polisi daripada Jakarta.
Sebenarnya, ramai pensyarah yang ditemui memandang tinggi kemajuan Malaysia. Mereka melihat bagaimana Malaysia lebih maju daripada sudut infrastruktur dan pelajaran. Mereka ingin belajar sesuatu daripada Malaysia khasnya daripada sudut ekonomi dan cara Malaysia membangunkan negara. Ini tidak bermakna tiada kelebihan Indonesia daripada Malaysia. Menurut mereka, pada tahun 70-an dahulu ramai orang Malaysia datang menuntut ilmu di Indonesia tetapi kini Malaysia lebih maju daripada Indonesia dan mereka tidak malu untuk datang ke Malaysia bagi menuntut ilmu.
Namun begitu, Malaysia tidak harus berpuashati dengan pencapaian yang ada dan seharusnya berubah ke arah yang lebih baik. Ada perkara-perkara yang harus Malaysia tekuni daripada Indonesia khasnya daripada aspek penggunaan Bahasa Indonesia sebagai bahasa penyatuan kaum dan bahasa ekonomi. Begitu juga dengan pengekalan unsur-unsur tradisi yang unik dan budaya yang pelbagai. Unsur-unsur tradisi dan budaya yang pelbagai ini adalah lambang jati diri sesuatu kaum. Unsur-unsur ini tradisi ini akan luput daripada sejarah negara jika kerajaan tidak mengambil langkah-langkah positif untuk memeliharanya.
Comments