Khutbah Jumaat di Negeri Selangor pada 13 Oktober 2017 bertajuk “Liberalisme Perosak Islam”. Sewaktu khatib menyebut tajuk khutbah ini, terlintas langsung di benak fikir, apakah yang ingin disampaikan oleh sang khatib? Adakah khatib sendiri memahami maksud liberalisme atau khatib hanya berupaya membaca teks khutbah tanpa memahami isi khutbah itu?
Langsung tergerak untuk menyemak kembali isi khutbah tersebut yang telah dimuatnaik di portal e-masjid.jais.gov.my. Teks itu menyatakan, antara lain, “Fahaman liberalisme adalah fahaman bebas yang tidak terikat dengan syariat Islam. Fahaman ini menjauhkan seseorang Muslim daripada agamanya…” Kemudian dihuraikan juga bahawa bahaya liberalisme kerana “Fahaman liberalisme membawa kepada fahaman semua agama adalah sama...” “Golongan liberalisme dan pluralisme menolak wujudnya kebenaran Islam dan menyatakan semua agama adalah sama dan menganjurkan kepada kebaikan. Mereka mendakwa bahawa jika orang bukan Islam diberikan kebebasan untuk menukar agama, maka orang Islam pun hendaklah diberikan kebebasan untuk murtad.”
Selanjutnya dinyatakan juga, “Fahaman liberalisme memperjuangkan fahaman sekularisme. Bahaya fahaman sekularisme terhadap akidah apabila seseorang berkeyakinan agama adalah urusan peribadi dan agama hanya dihadkan dalam ruang lingkup upacara agama semata-mata. Golongan sekularisme mendakwa agama bertentangan dengan sains, atau wahyu bertentangan dengan akal…”. Perkara lain yang disebut, “ Fahaman liberalisme berpaksikan logik akal semata-mata. Mengikut logik akal semata-mata secara mutlak adalah bahaya tanpa sebarang panduan wahyu iaitu al-Quran dan al-Sunnah…”
Sewaktu di universiti dahulu, antara buku yang dikaji adalah buku “On Liberty” karya John Stuart Mill. Perkataan ‘liberalisme’ ini diambil daripada kata dasar ‘liberty’. Justeru, Mill telah memperincikan perkembangan doktrin ‘liberty’ ini. Katanya, perkataan ‘liberty’ ini jika dirujuk dalam sejarah lampau Greek, Rom dan England bermaksud perlindungan daripada kezaliman pemerintah politik. Pada masa itu wujud ketegangan hubungan antara pemerintah dan rakyatnya. Sering kali, pemerintah enggan menuruti kehendak rakyatnya. Oleh itu, wujud keperluan untuk menghalang kuasa itu daripada terlalu berkuasa dengan mewujudkan suatu kekebalan yang dinamakan sebagai ‘political liberty or rights’ (kebebasan atau hak berpolitik). Kebebasan ini akan dilindungi menerusi suatu dokumen yang dinamakan perlembagaan yang akan memperincikan hak-hak rakyat yang perlu dilindungi oleh pemerintah. Perlembagaan juga akan memperincikan mekanisme semak dan imbang terhadap pemerintah.
Selain itu, Mill juga berbahas panjang mengenai kepentingan kebebasan untuk berfikir. Baginya, tindakan pemerintah yang menyekat kebebasan berfikir adalah tidak sah. Meskipun begitu, ada beberapa pandangan beliau berkaitan had-had dan sekatan dalam kebebasan berfikir dan bersuara yang boleh dibincangkan pada masa lain.
Apa yang menariknya berkaitan khutbah selama 15 minit ini telah membuat rumusan bahawa ‘Liberalisme Perosak Islam’. Bagi saya, tajuk liberalisme ini sendiri suatu tajuk yang kabur. Sesuatu yang tidak jelas tidak seharusnya dipolemikkan. Apabila dikatakan bahawa liberalisme ini adalah faham bebas yang tidak terikat dengan agama Islam maka kita sendiri sudah menyempitkan maksud liberalisme itu sendiri. Sedangkan para pengkaji sosial politik memerlukan tempoh berhari-hari dan berminggu-minggu untuk mengajar mengenai topik liberalisme ini.
Jika dilihat maksud liberalisme dalam wikipedia Bahasa Melayu itu sendiri pun menyatakan liberalisme sebagai “falsafah yang meletakkan kebebasan individu sebagai nilai politik tertinggi. Seseorang yang menerima fahaman liberalisme dipanggil seorang liberal. Walau bagaimanapun, maksud perkataan liberal mungkin berubah mengikut konteks sesebuah negara. Liberalisme menekankan hak-hak peribadi serta kesamarataan peluang. Dalam fahaman liberalisme, pelbagai aliran dengan nama "liberal" mungkin mempunyai dasar dan pandangan yang berlainan, tetapi secara umumnya aliran-aliran ini bersetuju dengan prinsip-prinsip berikut termasuk kebebasan berfikir dan kebebasan bersuara, batasan kepada kuasa kerajaan, kedaulatan undang-undang, hak individu ke atas harta persendirian, pasaran bebas dan ketelusan sistem pemerintahan. Mereka yang liberal menyokong sistem kerajaan demokrasi liberal dengan pengundian yang adil dan terbuka, di mana semua rakyat mempunyai hak-hak yang sama rata di bawah undang-undang.”
Jika melihat kepada definisi wikipedia ini saya tidak nampak apakah sebab kita menolak liberalisme yang demikian definisinya. Umat Islam sebenarnya akan bertambah maju jika digalakkan kebebasan berfikir dan bersuara. Rakyat negara ini sendiri pun bersetuju dengan prinsip kedaulatan undang-undang yang menjadi salah satu teras Rukunegara. Malah, setiap hari kita berharap supaya wujud kerajaan yang telus yang berupaya membataskan kuasanya sendiri demi kepentingan rakyat.
Begitu juga, jika dilihat definisi yang diberikan oleh Ensiklopedia Britannica yang mendefinisikan liberalisme sebagai suatu doktrin politik yang bertujuan untuk melindungi dan meningkatkan kebebasan individu. Ensiklopedia ini juga menyatakan bahawa adalah menjadi kelaziman bagi orang yang percaya kepada liberalisme bahawa pemerintah mempunyai tanggungjawab dan kewajipan untuk melindungi mana-mana individu daripada dikacau ganggu oleh individu yang lain. Selain itu, liberalisme juga percaya bahawa pemerintah itu sendiri adalah musuh terbesar kepada kebebasan individu maka perlu wujud suatu sistem kawal selia yang boleh menjadi mekanisme semak dan imbang.
Melihat kepada definisi Mill, Wikipedia dan Britannica ini, liberalisme adalah sesuatu yang baik bagi umat dan harus digalakkan. Kekuatan umat terletak kepada sejauh mana umat itu mampu berfikir dan menterjemahkan pemikiran itu dalam penghasilan pelbagai produk yang akhirnya akan mendatangkan kemajuan kepada negara itu.
Ironinya, khutbah JAIS ini pula menyatakan liberalisme ini adalah fahaman bebas yang tidak terikat dengan Islam. Dikatakan juga liberalisme ini sama dengan pluralisme sedangkan kedua-duanya itu adalah perkara yang jauh berbeza. Mungkin apa yang dimaksudkan oleh khutbah ini adalah ‘liberalisme agama’ dan ‘pluralisme agama’ sebagaimana yang pernah difatwakan dan diwartakan oleh Kerajaan Negeri Selangor pada 31 Julai 2014 (Sel. P.U. 28). Oleh itu, sepatutnya khutbah ini mendefinisikan terlebih dahulu apakah yang dimaksudkan pluralisme dan liberalisme dan sebaiknya definisi itu perlu diwartakan supaya kelak tidak berlaku perbahasan daripada segi maknanya. Menggunakan perkataan itu secara umum boleh mengundang pelbagai tafsiran kerana perkataan liberalisme itu membawa kepada maksud yang positif bagi ahli sains politik dan ahli perundangan.
Justeru, panel khutbah perlu lebih berhati-hati apabila membuat khutbah untuk mengelakkan salah faham dalam penggunaan istilah yang pelbagai ini. Khutbah Jumaat haruslah berpaksikan kepada sesuatu maklumat yang lebih jelas dan ringkas. Usah dibuat dalam khutbah perkara yang kompleks seperti liberalisme ini kerana ianya akan mengundang kepada perbahasan falsafah yang panjang. Perkara yang kompleks ini sepatutnya dibahaskan melalui wacana ilmiah dan bukan semata-mata melalui khutbah yang berbentuk komunikasi sehala. Selain itu, ketepatan isi khutbah perlu diperhalusi oleh panel JAIS kerana kesilapan fakta akan memalukan panel JAIS sendiri. Ini secara tidak langsung akan merosakkan imej Islam itu sendiri memandangkan JAIS adalah institusi pentadbiran agama Islam yang diberikan kuasa oleh undang-undang.
Comments