YB Ahli Parlimen Marang telah mengemukakan usul persendirian bagi meminda Akta 355 semenjak Mac 2015 dan sehingga sekarang usul tersebut telah dibaca sebanyak 2 kali tanpa dibahaskan di Dewan Rakyat. Perbahasan hanya berlaku di dalam himpunan, ceramah dan kedai kopi.
Kesan nyata daripada usul persendirian itu adalah bahawa pindaan Akta 355 adalah bagi menaikkan takat bidang kuasa hukuman jenayah Syariah di Mahkamah Syariah. Usul pindaan itu telah menerima pelbagai reaksi daripada orang ramai. Sebahagian yang menyokong menyatakan bahawa menjadi kewajipan bagi orang Islam untuk menerimanya manakala sebahagian lagi menyatakan bahawa tindakan YB Ahli Parlimen Marang itu adalah dibuat tanpa persediaan yang rapi sehingga berlaku beberapa kesilapan teknikal di dalam usul tersebut.
Akta 355 adalah sebuah akta yang asalnya dibawah oleh Kerajaan Persekutuan dan akan dipakai oleh semua negeri. Adalah menjadi tanggungjawab Kerajaan Persekutuan untuk memindanya. Bahkan pindaan sebelum ini juga telah dibuat oleh pihak Kerajaan Persekutuan dan ianya diluluskan tanpa sebarang kontroversi
Sewajarnya pindaan kepada Akta 355 perlu dibuat melalui proses demokrasi selaras dengan peruntukan di dalam Perlembagaan Persekutuan. Dalam kerangka Perlembagaan Persekutuan, sebarang langkah pindaan sesuatu akta telah diterangkan dengan jelas. Perlembagaan juga hendaklah dibaca bersama dengan lain-lain akta atau peraturan subsidiari.
Langkah YB Ahli Parlimen Marang memasukkan usul persendirian ini tidak bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan tetapi kurang menjiwai amalan dan konsep demokrasi. Tambahan lagi, tindakan dan langkah yang dibuat juga tidak mempunyai pelan yang strategik dan mampan (sustainable) menyebabkan hasrat untuk meluluskan usul persendirian ini nampak semakin kabur.
Antara unsur penting demokrasi berpelembagaan di Malaysia ini adalah berkaitan hak sivil dan politik. Perlembagaan menjamin hak dan kebebasan bersuara bagi setiap warganegara. Ruang lingkup kebebasan bersuara itu adalah luas termasuklah hak untuk mendapatkan maklumat. Had dan takat kebebasan bersuara itu hanya dihalang jika ianya membawa kepada isu keselamatan, ketenteraman awam, fitnah, hasutan dan percanggahan dengan prinsip moral.
Ini bermakna, hak dan kebebasan mengkritik juga menjadi suatu elemen penting dalam ruang lingkup kebebasan bersuara. Kebebasan mengkritik ini boleh disalurkan dengan pelbagai medium sama ada melalui perbincangan, wacana, ceramah, penulisan, dialog mahupun debat.
Setiap medium ini mempunyai kesan dan yang berbeza. Justeru, seorang yang ingin membawa suatu idea baharu mestilah mempunyai langkah yang strategik supaya langkah itu tidak sia-sia dan mendatangkan manfaat. Langkah strategik ini akan mempunyai objektif dan matlamat yang ingin dicapai. Langkah strategik juga mestilah mempunyai pelan alternatif yang menyatakan jika ianya gagal maka ada langkah lain yang boleh diambil. Sesuatu pelan strategik pasti akan mempunyai misi, objektif, pelan tindakan dan langkah yang akan diambil. Pelan strategik akan mempunyai ‘target audience’ yang akan dituju dan mekanisme untuk mengendalikan ‘target audience’ tersebut supaya segala halangan yang bakal dihadapi dapat ditangani dengan sebaiknya.
Inilah kekurangan yang ada dalam misi usul persendirian YB Ahli Parlimen Marang. Meskipun YB Ahli Parlimen Marang menyatakan berkali-kali bahawa tujuan usul persendirian ini adalah untuk memperkasakan Mahkamah Syariah namun tidaklah mudah untuk menyakinkan semua pihak akan hasrat ini. Penyokong YB Ahli Parlimen Marang sangat berjaya mempengaruhi massa orang awam mengenai kepentingan usul persendirian ini tetapi gagal untuk meyakinkan kesemua Ahli Parlimen yang akan mengundi nanti. Metod yang digunakan bagi menarik sokongan massa melalui kempen ungu, facebook, ceramah dan himpunan telah mencapai sasaran. Apatah lagi kempen ini juga dibantu dengan pelbagai ‘pyswar’ berbentuk keagamaan seperti anugerah pahala dan hukum wajib syarie serta ‘pyswar’ berbentuk ancaman seperti label jirat, munafik dan takfiri. Jika metod ini diterjemah dalam bentuk undi pasti ianya sangat menguntungkan parti YB Ahli Parlimen Marang.
Sehingga kini, tiada apa-apa keterangan yang jelas bahawa kesemua Ahli Parlimen akan mengundi menyokong usul persendirian ini. Tekanan yang dibuat oleh penyokong YB Ahli Parlimen Marang ini hanyalah melalui serahan memorandum kepada beberapa Ahli Parlimen yang terpilih.
Sebagaimana yang dinyatakan sebelum ini, kebebasan mengkriitik juga menjadi sebahagian daripada amalan demokrasi di Malaysia. Kebebasan mengkriitik ini lahir daripada kebebasan berfikir. Tanpa fikiran yang jitu dan mantap, tidak mungkin seseorang itu dapat melahirkan kritikan.
Pelbagai kritikan yang dibuat kepada usul persendirian ini tidak ditangani dengan sewajarnya menyebabkan natijah usul persendirian ini masih kabur. Sehingga kini tiada penerangan yang jelas mengenai justifikasi terhadap kenaikan hukuman denda RM100 ribu dan penjara 30 tahun. Peluang dialog dan wacana tidak diambil peluang secara maksima misalnya peluang dialog dan debat antara Dato’ Dr Hj Mohd Khairuddin Aman Razali at-Takiri dengan Dr Rozaime Ramlee sepatutnya jika ditangani dengan baik akan menterjemahkan lagi sokongan sebahagian orang yang masih belum bersetuju dengan usul persendirian ini.
Inilah antara perkara-perkara yang gagal dilihat oleh YB Ahli Parlimen Marang dalam mengatur stategi yang strategik. Melihat kepada perkembangan yang berlaku sepanjang isu usul persendirian ini menampakkan pelbagai kelemahan yang tidak ditangani secara sistematik dan berkesan. Hal-hal seperti ini sepatutnya ditangani oleh suatu jawatankuasa khas yang dibentuk khusus oleh YB Ahli Parlimen Marang untuk tujuan ini. Namun, nampaknya tiada suatu jawatankuasa khas di dalam parti YB Ahli Parlimen Marang yang ditubuhkan bagi mengendalikan hal-hal berbangkit ini. Kejayaan YB Ahli Parlimen Marang menarik isu ini selama 2 tahun adalah suatu tindakan yang hebat kerana jarang rakyat Malaysia akan terpesona dengan sesuatu isu untuk tempoh sebegini lama. Tetapi setiap yang bermula pasti akan berakhir dan kelihatan ‘oksigen’ usul persendirian ini semakin lama semakin habis. Setelah ‘oksigen’ habis maka tamatlah drama menarik sepanjang tempoh 2 tahun ini.
Comments