Skip to main content

HALA TUJU POLITIK PAS, UMNO DAN PH

  HALA TUJU POLITIK PAS, UMNO DAN PH

Sering kali orang akan merujuk kepada sejarah untuk meramalkan kejadian pada masa akan datang. Sejarah ini mempunyai pola untuk berulang. Barangkali sebab itulah orang akan merujuk kepada sejarah untuk membaca masa depan.
Tulisan ini merujuk kepada tulisan oleh Profesor Emeritus Clive S. Kessler pada tahun 1986 iaitu “Perluasan Islam dan Pertentangan Budaya dalam Masyarakat Melayu Kontemporari” yang dibentangkan dalam Persidangan Antarabangsa Tamdun Melayu yang diadakan di Kuala Lumpur pada Ogos 1986. Sorotan yang dibuat oleh Prof Kessler ini hanya kepada parti politik Melayu yang utama pada masa itu iaitu UMNO dan PAS. Beliau melihat bagaimana UMNO bangkit setelah kalah pada tahun 1969 dan PAS yang pada ketika itu sedang naik tetapi runtuh ranap selepas bergabung dalam Barisan Nasional itu dan kemudiannya naik semula apabila pimpinan baru mengambil alih.
Seperkara yang menarik, ucapan penutup persidangan ini dibuat oleh Dato’ Seri Mohd Najib Tun Haji Abdul Razak yang menjadi Menteri Kebudayaan, Belia dan Sukan pada 13 November 1986. Antara isi ucapannya adalah untuk menjadikan Kuala Lumpur sebagai Pusat Pengajian Tamadun Melayu. Namun, sehingga kini nasib Melayu masih terumbang-ambing dan Kuala Lumpur masih belum menjadi Pusat Pengajian Tamadun Melayu. Maka, nasib seminar antarabangsa mengenai Bahasa Melayu yang dibuat oleh Perdana Menteri, Dato’ Seri Ismail Sabri baru-baru ini mungkin hanya akan dapat dilihat dalam tempoh 15-20 tahun akan datang sama ada benar-benar Bahasa Melayu akan menjadi bahasa antarabangsa atau hanya sekadar program untuk meraih sokongan politik kebangsaan sahaja.
………………………………
Prof Kessler menyatakan :
“Selain daripada rasa tidak puas hati golongan bukan Melayu, pilihan raya pada tahun 1969 juga memperlihatkan betapa lemahnya sokongan orang Melayu terhadap UMNO dan parti-parti komponen dalam Perikatan. …Keupayaan PAS mendapatkan jumlah undi orang Melayu yang hampir sama banyak seperti yang diterima oleh UMNO merupakan suatu kejayaan bagi PAS. PAS dapat mengukuhkan kedudukannya bukan sahaja sebagai parti pembangkang kebangsaan yang sebenarnya, tetapi juga sebagai musuh UMNO dan mengancam keutuhan penguasaan UMNO ke atas undi masayarak Melayu Semenanjung.
Pilihan raya 1969 mempersoal andaian yang wujud selama ini bahawa UMNO adalah dan akan sentiasa menjadi parti kerajaan, yang memerintah. Parti-parti pembangkang yang lain mencabar parti-parti bukan Melayu yang berganding bahu dengan UMNO. Dengan memperoleh sokongan yang kuat daripada orang Melayu sebagaimana yang diperoleh oleh UMNO. PAS secara terus mencabar kedudukan UMNO, bukan sahaja di kalangan komuniti Melayu tetapi juga sebagai teras yang tidak boleh digugat oleh sebarang bayangan kerajaan Malaysia. NAMUN, KEJAYAAN HASIL DARIPADA TINDAKAN YANG DIAMBILNYA MERUPAKAN INTI KEPADA KERUNTUHAN PAS. Menyedari kelemahannya, UMNO tidak lama kemudian memberikan tindak balas terhadap perkembangan pilihan raya dan dan terhadap demonstrasi antikerajaan dan antara komunal yang telah mereka nyalakan, UMNO mula, dengan mengadakan pebagai perubahan pada polisi dan perlembagaan dan pembentukan kesatuan Barisan Nasioal, mengorganisasikan semula keadaan politik Malaysia.
Keadaan ini mengarahkan PAS ke satu era sejarah yang baru. Kesatuannya, kewibawaannya dan keberkesannya akan tergugat apabila ahli-ahlinya mula mengalami dilema sama ada untuk mengikut serta menentang atau menjauhkan diri daripada Perikatan. Akibat konflik dalaman ini akan terus menggugat setidak-tidaknya sehingga satu kepimpinan yang baru dapat mengawal parti pada tahun 1983.
Akhirnya PAS bersetuju bergabung dengan Barisan Nasional kerana Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang diperjuangkan oleh UMNO yang telah memperuntukkan pembangunan ekonomi orang Melayu. Ini merupakan suatu tindak balas yang serius terhadap kritikan PAS pada sepanjang tahun 1960-an.
….
….
Keputusan PAS untuk bergabung dengan Barisan Nasional telah dikecam. Ketidaksetiaan dan pengusiran yang telah dirangsangkannya merupakan yang pertama daripada beberapa kekacauan yang bakal dihadapinya pada abad yang seterusnya. Pertama, untuk memperoleh kedudukan politik dan seterusnya melepaskan dirinya daripada UMNO.
Dari sudut pandangan kebanyakan daripada bekas atau bakal penyokongnya, PAS telah banyak bertolak ansur dengan kepercayaan masa lalunya pada tahun 1970-an dan awal tahun 1980-an. SEBAGAI ANGGOTA KERAJAAN GABUNGAN PADA TAHUN 1970-AN IA TELAH MEMBUKTIKAN KETIDAKUPAYAANYA MENGADAKAN PERUBAHAN, KEMAJUAN KEADAAN HIDUP YANG FUNDAMENTAL BAGI SEMUA ORANG MELAYU, BUKAN HANYA YANG BERADA DI KAWASAN YANG MUDAH MENIKMATI USAHA-USAHA PEMBANGUNAN YANG SELAMA INI IA PERJUANGKAN. PAS TIDAK LAGI BOLEH BERDALIH YANG IA TIDAK MEMPUNYAI KUASA, SEDANGKAN PADA SUATU MASA DAHULU IA PERCAYA YANG IA BOLEH MEMPEROLEH KUASA, SEBAGAI ALASANNYA TIDAK DAPAT MENGADAKAN PERUBAHAN ITU.
TINDAKANNYA BERGABUNG DENGAN PIHAK-PIHAK YANG SELAMA INI IA TENTANG DAN IA CEMUH, ATAS KEPINTARANNYA MENGHALANG SEMANGAT MORALNYA DAN SUASANA PENGORBANAN DIRINYA MEMBERIKAN KESAN YANG BESAR KE ATAS PENERIMAAN ORANG RAMAI, TERUTAMA DI KALANGAN MEREKA YANG TIDAK SETIA DAN MEREKA YANG SEDANG MENCARI ARAH POLITIK ORANG MELAYU YANG BARU, BERPRINSIP DAN BERBUDAYA. PAS MENJADI SEMAKIN ASYIK BUKAN DENGAN PRINSIP IDEALNYA DAN INTEGRITINYA TERHADAP IKATAN MORALNYA YANG BERPENGARUH DENGAN AHLI-AHLI SENDIRI TETAPI SEBALIKNYA DAN AGAK TERDESAK, IA ASYIK KE ARAH MENGHIDUPKAN POLITIK JANGKA PENDEKNYA SENDIRI. KEADAAN INI MEMBUAT MEREKA CENDERUNG KE ARAH NILAI YANG, BAGI MEREKA YANG KECEWA DENGAN PERALIHAN POLITIK YANG TELAH MEREKA AMBIL, KELIHATAN BUKAN SAHAJA MEMENTINGKAN DIRI SENDIRI TETAPI JUGA MENYELEWENG…
#Tulisan Prof Kessler ini panjang juga. Menarik pemerhatian Prof Kessler ini kerana ianya berdasarkan fakta dan bukannya sekadar telahan semata-mata. Petikan ini diambil memandang kepada keadaan semasa yang terkini apabila PAS sudah menjadi kerajaan tetapi isu-isu yang diperjuangkan sebelum ini seperti isu RUU355, hudud dan qisas, aurat pramugari, pemandu mabuk, mencari pembunuh Allahyarham Adib dan lain-lain tidak dapat diselesaikan walaupun sudah 27 bulan menjadi sebahagian daripada kerajaan.
Selain itu, parti UMNO juga perlu mengambil iktibar bahawa pada tahun 1969, pengenalan DEB pada waktu itu telah berjaya menguatkan UMNO tetapi pada masa kini belum terlihat lagi apa-apa dasar baharu yang boleh menguatkan UMNO semula. Apa yang dilihat ketika ini adalah kemenangan UMNO pada PRU 15 kelak hanya akan mengukuhkan kedudukan kluster mahkamah.
Bagi PH, belum terlambat untuk merangka satu dasar yang inklusif, dasar ekonomi yang anti rasuah, anti kekayaan yang hanya berlegar di kalangan orang kaya. Hasrat ini akan dapat dicapai sekiranya PH mempromosikan dasar ketelusan dan integriti yang tidak mungkin akan diciplak oleh PN atau BN. Dasar hebat sebelum ini seperti Pelan Anti Rasuah, dasar tender terbuka, perisytiharan harta MP melalui surat akuan dan disiarkan di laman web SPRM dan moratorium kepada Akta Hasutan sebenarnya memberikan keyakinan kepada rakyat dan pelabur namun hasilnya sudah pasti tidak dapat dicapai dalam tempoh 22 bulan. Pelbagai dasar yang baru ke arah ketelusan seperti pengenalan Akta Perolehan Kerajaan serta lain-lain pembaharuan perlu dihidupkan semula.
Apa yang dipetik ini hanyalah sebahagian daripada tulisan panjang Prof Kessler. Disarankan untuk dibaca sendiri untuk mengetahui keseluruhan kandungannya. Tulisan Prof Kessler ini boleh dirujuk dalam buku Tamadun Melayu, Jilid Dua, (Prof Tan Sri Ismail Hussein, A. Aziz Deraman & Abd Rahman Al-Ahmadi), DBP, Kuala Lumpur, 1993, hlm 448-495.

Comments

Popular posts from this blog

Apa nak buat bila dah kena tangkap?

Jika seseorang defendan atau responden ditangkap ekoran waran tangkap yang dikeluarkan ke atas dirinya, maka biasanya defendan itu akan dibawa ke balai polis yang berdekatan. Setelah butirannnya diambil, lazimnya defendan akan dibebaskan dengan jaminan polis. Polis boleh melepaskan defendan itu dengan jaminan mulut oleh defendan sendiri atau polis boleh meminta supaya defendan mendapatkan seorang penjamin yang lain. Defendan dan penjamin perlu hadir ke Mahkamah Syariah yang ditetapkan pada hari sebutan. Jika defendan hadir, maka Mahkamah boleh melanjutkan jaminan yang diberikan ke atasnya dengan jaminan yang sama atau Mahkamah boleh meminta supaya didepositkan wang sebagai jaminan kehadirannya ke Mahkamah. Biasanya di Mahkamah Syariah, kadar jaminan wang antara RM1000 - RM2000. Menariknya, seorang peguam syarie boleh memberikan jaminan ke atas defendan itu, Namun, akta yang ada tidak jelas samada peguam syarie itu adalah peguamnya sendiri atau pun peguam yang lain. Ini kerana, jika

Hebatnya Menjadi Peguam

Setiap kali keputusan peperiksaan SPM/STPM diumumkan maka ibu bapa dan anak-anak akan mula mencari-cari apakah kursus yang perlu diambil bagi meneruskan pengajian di peringkat pengajian tinggi. Saya percaya ramai ibu bapa dalam dilema mengenai kursus yang wajar diambil terutama jika anak-anak itu mendapat keputusan cemerlang di dalam peperiksaan SPM/STPM. Antara kursus yang menjadi pilihan ramai adalah kursus pengajian undang-undang kerana sesiapa yang tamat pengajian undang-undang boleh memohon untuk menjadi peguam. Kerjaya peguam, doktor atau jurutera menjadi pilihan ramai. Para ibu bapa ramai yang mengidamkan anak mereka dapat didaftaraikan sebagai seorang peguam. Ini kerana pada tanggapan ramai, kerjaya peguam ini adalah kerjaya yang 'glamour', hebat, petah bercakap, berketrampilan, segak berpakaian dan menjanjikan pendapatan lumayan serta segala kemewahan hidup. Jika ada yang berminat untuk menjadi peguam maka beberapa perkara mengenai kerjaya ini harus difahami. Pegua

Pengiraan Kadar Mutaah

1.  Bagi pasangan yang bercerai, menetapkan kadar mutaah yang sewajarnya adalah suatu kesulitan. Bagi isteri, pasti mahu mendapatkan jumlah yang besar setimpal dengan pengorbanan yang beliau lakukan terhadap suami. Bagi suami, jumlah yang dituntut oleh isteri itu mungkin melampau dan tidak setara dengan tindakan yang dibuat oleh bekas isteri. Misalnya, dalam kes tuntutan mutaah pelakon Rita Rudaini lwn Aidil Zafuan Abdul Razak, yang mana plaintif telah mendapat penghakiman sejumlah RM30,000 berbanding tuntutan asalnya yang berjumlah RM300,000.   2.   S.56 Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1984 (Akta 303) tidak memperincikan kaedah menetapkan jumlah mutaah yang perlu dibayar. Ianya hanya menyebutkan, kadar mutaah itu ditetapkan atas suatu jumlah yang wajar dan patut mengikut Hukum Syarak. Seksyen 56. Mut’ah atau pemberian sagu hati kepada perempuan yang diceraikan tanpa sebab yang patut Sebagai tambahan kepada haknya untuk memohon nafkah, seseor