PUNCA KELEWATAN KAPAL LCS
PM-6 kata kelewatan pembinaan Kapal LCS pertama adalah kerana kerajaan PH telah buat stop work. Ini spin jurus pendekar silat kura-kura tahap tertinggi agaknya.
Kalau kita rajin buka Laporan PAC boleh kita dapat sendiri fakta kenapa kapal tak siap. Boleh rujuk m/s 67-68 Laporan PAC. Boleh klik link ini
Puncanya: 164 OEM (Original Equipment Manufacturer) yang telah stop kerja. Sub-konktraktor pun stop kerja juga. Sebabnya, mereka tak dibayar. Kalau tak dibayar mestilah stop kerja. buat apa buat kerja free.
Abis tu, yang duit kerajaan dah bayar 6000 juta @ 6 bilion itu engkau pergi simpan kat mana. Hah! Yang ni kenapa PM-6 tak nak jawab.
Malah, kalau ikut apa yang Laksamana Pertama Shaiful Bahri bin Baharuddin (TLDM) bagitau almost all vendors telah stop work. Jadi, kat mana pula PM-6 boleh kata PH yang stop kerja kalau vendors tu sendiri stop kerja.
.......................................................
Pengesahan oleh KSU Mindef, “Dato’ Sri Muez bin Abd Aziz dan Laksamana Pertama Shaiful Bahri bin Baharuddin:
Faktor utama kelewatan, punca kelewatan itu, yang pertama, adalah berkaitan perolehan peralatan, procurement. Gagal muktamadkan sebelum 16 Oktober. Lewat enam bulan. Perolehan peralatan tidak mengikut perancangan asal dan sebagainya.
Detail design, ya Yang Berhormat pun sering kali bercakap tadi. One of the factors juga yang menyumbang kepada kelewatan ini yang dimaklumkan oleh siapa kata tadi, snowball tadi.
Laksamana pun cakap tadi. Of course, bila sudah detailed design, ia akan mengganggu aktiviti aktiviti selanjutnya untuk kita menyiapkan kapal tersebut.
Yang ketiga, pembinaan construction terjejas kesan daripada
kelewatan procurement, detailed design dan production drawing
dan steel kits delivery, kelewatan kemajuan 40 bulan dan OEM
yang tidak dibayar lebih kurang 164 OEM vendor sub guarantor
dan kebanyakan mereka pun sudah stop. Ia tidak dapat membekalkan barang tersebut dan juga contributes to the delay
in preparing, finalizing the detailed design, Yang Berhormat.
Itulah some of it.
Tuan Pengerusi: Kejap ya. Dato’ Seri, stop work jumlah dia 164?
Seorang Ahli: Ya.
Tuan Pengerusi: Ramai, ya? Sebab dalam laporan JKS tapi ini disediakan lebih awal. Dia kata tujuh OEM stop work sahaja. Akan tetapi, sekarang sudah sampai 164?
Tuan Pengerusi: Kejap ya. Dato’ Seri, stop work jumlah dia 164?
Seorang Ahli: Ya.
Tuan Pengerusi: Ramai, ya? Sebab dalam laporan JKS tapi ini disediakan lebih awal. Dia kata tujuh OEM stop work sahaja. Akan tetapi, sekarang sudah sampai 164?
Laksamana Pertama Shaiful Bahri bin Baharuddin: Yang Berhormat Tuan Pengerusi, 164 OEM vendors ini, maklumat yang kita baru terima daripada Boustead. Maklumat yang terkini. Basically, almost all. Sekarang ini memang OEM none of the OEM yang still working. Sama juga dengan sub kontraktor.
Maknanya kita tidak ada progress – kita terlalu perlahan sekarang ini. Apa yang Boustead buat kerja-kerja yang Boustead buat sekarang ini adalah lebih kepada embarkation of equipment.
Maknanya, equipment yang telah dibekalkan yang telah sedia ada di stor dibawa masuk ke dalam kapal. Itu is within BNS punya so-called – tidak melibatkan OEM. It is under pekerja Boustead punya bidang tugas.”
[Muka surat 39 – 40, Laporan Prosiding Bil. 1(d)/2020 bertarikh 16
Disember 2020]
Comments