Skip to main content

Amalan Perjanjian Pra-Perkahwinan (Pre-Nuptial Agreement) di Malaysia

Perjanjian Pra-Perkahwinan atau lebih dikenali sebagai Pre-Nuptial Agreement adalah sangat popular di negara Barat dan kini trend untuk membuat perjanjian sebegini semakin berkembang di Malaysia. Perjanjian sebegini lazimnya akan menyatakan hak dan tanggungjawab antara pasangan suami dan isteri contohnya jumlah nafkah yang dibayar kepada isteri serta hak-hak yang akan diperolehi jika berlaku perceraian. Perjanjian sebegini sangat popular di Barat kerana suatu perceraian yang berlaku di sana boleh menyebabkan pasangan 'botak' kepala kerana terpaksa membahagikan alimoni perceraian dan harta kepada pasangannya. Lazimnya, di sana pembahagian akan dibuat secara sama rata selepas perceraian jika tiada dibuat perjanjian pra-perkahwinan ini.

Di Malaysia barangkali perjanjian sebegini popular di kalangan masyarakat bukan Islam. Ini kerana di Malaysia, suatu perjanjian adalah kontrak dan suatu kontrak adalah dikawal selia oleh Akta Kontrak 1950. Secara teknikalnya, perjanjian pra-perkahwinan ini adalah suatu perjanjian yang sah di bawah Akta Kontrak 1950 jika kesemua rukun kontrak dipenuhi. Rukun kontrak adalah pihak-pihak yang mengikat kontrak, subjek atau perkara yang dikontrakkan, balasan kontrak (consideration) dan niat untuk mengikat kontrak (intention to create legal relation).

Namun, bagi pasangan beragama Islam, perjanjian antara bakal suami isteri ini haruslah juga dilihat daripada perspektif Hukum Syarak. Dalam satu kes yang pernah saya kendalikan bagi pihak suami, seorang isteri mendakwa bahawa suaminya telah berjanji secara lisan untuk memberikan nafkah dirinya sebanyak RM1000 sebulan dan juga berjanji untuk membayar ansuran kereta dan pinjaman pelajarannya. Sewaktu disoal balas, saya bertanya kepada si isteri tentang tarikh janji itu dibuat. Beliau seterusnya mengakui bahawa janji itu dibuat sebelum pernikahan iaitu dalam tempoh pertunangan.

Di dalam penghujahan, saya berhujah bahawa janji sebegitu jika wujud sekalipun tidak mengikat pihak-pihak kerana si isteri ketika itu belum lagi menjadi isteri kepada suami secara sah. Ini bermakna pada ketika itu, si isteri tidak layak menerima apa-apa nafkah dan janji itu jika benar berlaku perlu dipersetujui semula setelah akad nikah dibuat baharulah janji sedemikian akan mengikat suami.

Ini sama seperti lafaz taklik yang mana keesahan suatu lafaz taklik hanya berlaku jika lafaz taklik itu dibuat setelah akad nikah. Begitu juga, hak-hak isteri setelah berlaku perceraian seperti nafkah iddah dan mutaah hanya boleh direkodkan oleh Mahkamah setelah berlakunya perceraian.

Di akhir kes, Mahkamah memutuskan bersetuju dengan hujahan yang saya kemukakan. Mahkamah mengatakan bahawa hukum menunaikan janji adalah disunatkan di sisi jumhur ulama. Janji yang sebegitu tidak mengikat antara suami isteri melainkan jika ianya disahkan semula setelah berlangsung akad nikah.

Saya sebenarnya cenderung untuk menasihati pasangan yang akan bernikah untuk membuat perjanjian seumpama perjanjian pra-perkahwinan tetapi perjanjian yang dibuat sebelum perkahwinan itu hendaklah dipersetujui semula selepas berlangsung akad nikah. Perjanjian yang dimeterai sebelum akad nikah itu hendaklah seberapa segera ditandatangani semula di hadapan saksi-saksi selepas akad nikah. Saya percaya perjanjian sebegini boleh mendatangkan manfaat kepada para isteri kerana sering kali saya ketemukan kes-kes yang mana para suami mengabaikan hak isteri setelah berkahwin. Ada kalanya si isteri terpaksa membelanjakan wang sendiri untuk nafkahnya dengan alasan suami tidak cukup wang atau atas sebab isteri juga berkerja. Seharusnya perkara-perkara ini diputuskan sebelum pernikahan untuk mengelakkan timbul pertikaian atau 'over expectation' oleh isteri. Jika ada kesempatan saya akan menulis lanjut mengenai hak-hak isteri dan hak-hak suami di dalam dan selepas perkahwinan.




Comments

fiza said…
assalamualaikum tuan,
saya ingin bertanya lanjut berkaitan kontrak perkahwinan atau pra perkahwinan ini.

bolehkan tuan memberi email atau no tel atau alamat pejabat tuan untuk saya segera mendapatkan info lanjut dari tuan?

nama saya Nurhafizah Binti Hafaz boleh dihubungi di talian 0102202502, fizahafaz@gmail.com.

terima kasih tuan.
Rakib Hussain said…
Hello 👋 Salam alikum

Popular posts from this blog

Apa nak buat bila dah kena tangkap?

Jika seseorang defendan atau responden ditangkap ekoran waran tangkap yang dikeluarkan ke atas dirinya, maka biasanya defendan itu akan dibawa ke balai polis yang berdekatan. Setelah butirannnya diambil, lazimnya defendan akan dibebaskan dengan jaminan polis. Polis boleh melepaskan defendan itu dengan jaminan mulut oleh defendan sendiri atau polis boleh meminta supaya defendan mendapatkan seorang penjamin yang lain. Defendan dan penjamin perlu hadir ke Mahkamah Syariah yang ditetapkan pada hari sebutan. Jika defendan hadir, maka Mahkamah boleh melanjutkan jaminan yang diberikan ke atasnya dengan jaminan yang sama atau Mahkamah boleh meminta supaya didepositkan wang sebagai jaminan kehadirannya ke Mahkamah. Biasanya di Mahkamah Syariah, kadar jaminan wang antara RM1000 - RM2000. Menariknya, seorang peguam syarie boleh memberikan jaminan ke atas defendan itu, Namun, akta yang ada tidak jelas samada peguam syarie itu adalah peguamnya sendiri atau pun peguam yang lain. Ini kerana, jika

Hebatnya Menjadi Peguam

Setiap kali keputusan peperiksaan SPM/STPM diumumkan maka ibu bapa dan anak-anak akan mula mencari-cari apakah kursus yang perlu diambil bagi meneruskan pengajian di peringkat pengajian tinggi. Saya percaya ramai ibu bapa dalam dilema mengenai kursus yang wajar diambil terutama jika anak-anak itu mendapat keputusan cemerlang di dalam peperiksaan SPM/STPM. Antara kursus yang menjadi pilihan ramai adalah kursus pengajian undang-undang kerana sesiapa yang tamat pengajian undang-undang boleh memohon untuk menjadi peguam. Kerjaya peguam, doktor atau jurutera menjadi pilihan ramai. Para ibu bapa ramai yang mengidamkan anak mereka dapat didaftaraikan sebagai seorang peguam. Ini kerana pada tanggapan ramai, kerjaya peguam ini adalah kerjaya yang 'glamour', hebat, petah bercakap, berketrampilan, segak berpakaian dan menjanjikan pendapatan lumayan serta segala kemewahan hidup. Jika ada yang berminat untuk menjadi peguam maka beberapa perkara mengenai kerjaya ini harus difahami. Pegua

Pengiraan Kadar Mutaah

1.  Bagi pasangan yang bercerai, menetapkan kadar mutaah yang sewajarnya adalah suatu kesulitan. Bagi isteri, pasti mahu mendapatkan jumlah yang besar setimpal dengan pengorbanan yang beliau lakukan terhadap suami. Bagi suami, jumlah yang dituntut oleh isteri itu mungkin melampau dan tidak setara dengan tindakan yang dibuat oleh bekas isteri. Misalnya, dalam kes tuntutan mutaah pelakon Rita Rudaini lwn Aidil Zafuan Abdul Razak, yang mana plaintif telah mendapat penghakiman sejumlah RM30,000 berbanding tuntutan asalnya yang berjumlah RM300,000.   2.   S.56 Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1984 (Akta 303) tidak memperincikan kaedah menetapkan jumlah mutaah yang perlu dibayar. Ianya hanya menyebutkan, kadar mutaah itu ditetapkan atas suatu jumlah yang wajar dan patut mengikut Hukum Syarak. Seksyen 56. Mut’ah atau pemberian sagu hati kepada perempuan yang diceraikan tanpa sebab yang patut Sebagai tambahan kepada haknya untuk memohon nafkah, seseor