Skip to main content

PERMINTAAN PERDANA MENTERI KEPADA YDPA UNTUK PERISYTIHARAN DARURATPERMINTAAN PERDANA MENTERI KEPADA YDPA UNTUK PERISYTIHARAN DARURAT

PERMINTAAN PERDANA MENTERI KEPADA YDPA UNTUK PERISYTIHARAN DARURAT

1. Semalam (25/10/2020), YDPA telah menolak permintaan PM untuk satu perisytiharan darurat. Ada yang berpendapat bahawa  YDPA sebagai raja berperlembagaan wajib mengikuti nasihat PM atau Jemaah Menteri.

2. Alasan yang diberikan adalah kerana menurut Perkara 40(1) dan (1A) Perlembagaan menghendaki YDPA untuk mematuhi nasihat. Walau bagaimanapun Perkara 40(2) Perlembagaan memberikan kuasa prerogatif (budi-bicara) kepada YDPA dalam beberapa hal seperti berikut:

"(2) Yang di-Pertuan Agong boleh bertindak menurut budi bicaranya pada melaksanakan fungsi yang berikut, iaitu: 

(a) melantik seorang Perdana Menteri; 

(b) tidak memperkenankan permintaan bagi pembubaran Parlimen; 

(c) meminta diadakan mesyuarat Majlis Raja-Raja yang semata-mata berkenaan dengan keistimewaan, kedudukan, kemuliaan dan kebesaran Duli-Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja, dan apa-apa tindakan pada mesyuarat itu, 

dan dalam apa-apa hal lain yang disebut dalam Perlembagaan ini.

3) Jika dilihat dalam Perkara 40(2) itu ada 3 perkara yang jelas mengenai prerogatif YDPA namun ada satu perkara yang tidak jelas iaitu di akhir klausa (c) itu disebut "dan dalam apa-apa hal lain yang disebut dalam Perlembagaan ini".

4) Ini yang menjadi perbahasan ahli Perlembagaan semenjak sekian lama. Antaranya adalah mengenai kuasa untuk perisytiharan darurat. Ada pihak yang menyatakan bahawa YDPA terikat dengan permintaan atau nasihat PM. Ada yang mengatakan YDPA tidak terikat.

5) Jika kita lihat Perkara 150(1) Perlembagaan dinyatakan seperti berikut:

"(1) Jika Yang di-Pertuan Agong berpuas hati bahawa suatu darurat besar sedang berlaku yang menyebabkan keselamatan, atau kehidupan ekonomi, atau ketenteraman awam di dalam Persekutuan atau mana-mana bahagiannya terancam, maka Yang di-Pertuan Agong boleh mengeluarkan suatu Proklamasi Darurat dengan membuat dalamnya suatu perisytiharan yang bermaksud sedemikian."

6) Perkara 150(1) tidak menyebutkan perkataan nasihat secara jelas. Jadi adakah YDPA boleh bertindak secara sendirian atau tiba-tiba untuk mengisytiharkan darurat. Atau, satu tafsiran lain adalah YDPA setelah menerima nasihat boleh mempertimbangkan nasihat itu dan kemudiannya membuat keputusan sama ada untuk mengisytiharkan darurat atau menolak permintaan itu? Ada pula yang mengatakan bahawa apabila PM pergi ke Kuantan untuk menghadap YDPA itu bukannya dianggap sebagai nasihat tetapi permintaan. Apabila ianya permintaan maka tidak wajib bagi YDPA untuk mengikutinya.

7) Pada pandangan saya itu bukanlah permintaan kerana jika dilihat perkataan 'permintaan' itu wujud dalam Perkara 40(2)(b) iaitu 'permintaan bagi membubarkan Parlimen'. Justeru, tindakan PM berjumpa YDPA di Kuantan itu adalah satu nasihat kepada YDPA. Apatah lagi, kedatangan PM ke Kuantan itu adalah dengan penuh menteri-menteri kanan serta diikuti pegawai tinggi tentera dan Kementerian Kesihatan.

8) Berbalik isu asal tadi, adakah YDPA boleh menolak nasihat untuk perisytiharan darurat? Saya cenderung untuk mengatakan bahawa tindakan YDPA itu terjumlah kepada tafsiran Perkara (40)(2) di atas - "dan dalam apa-apa hal lain yang disebut dalam Perlembagaan ini". Maka, nasihat PM itu tidak mengikat YDPA dan YDPA boleh mempertimbangkannya.

9) Jika kita lihat sejarah pindaan Perlembagaan ini pun sebenarnya kuasa untuk perisytiharan darurat ini sudah berlaku tarik-menarik semenjak begitu lama lagi. Beberapa pindaan telah dikemukakan dan ada pindaan yang dipinda atas  pindaan dan pelbagai lagi isu. Puncanya adalah siapakah yang boleh mengisytiharkan sesuatu darurat, adakah YDPA atau Perdana Menteri. Kuasa ini juga menjadi perbahasan ahli parlimen sewaktu Akta Majlis Keselamatan Negara 2016 (Akta 776) dibentangkan tempohari.

10) Jika melihat kepada tindakan PM itu seolah-olah nasihat undang-undang yang diberikan kepada PM adalah bahawa nasihat PM kepada YDPA itu adalah muktamad dan YDPA wajib mengikutinya. Kita tidak tahu siapakah yang memberikan nasihat begitu kepada beliau. Mengikut sistem kerajaan yang layak menasihati PM adalah Peguam Negara. Begitu juga yang layak menasihati YDPA adalah Peguam Negara. Soalnya jika dinasihati oleh orang yang sama bagaimanakah kita mendapat dua keputusan yang berbeza? Kenapakah pula YDPA kemudiannya menangguhkannya dan berbincang dengan Majlis Raja-Raja seterusnya menolak nasihat PM itu. Ini menimbulkan satu perkembangan baharu dari sudut perlembagaan berkaitan nasihat PM itu tidak mengikat YDPA bagi isu perisytiharan darurat.

11) Ini juga bermakna sesiapa jua yang menasihati PM sama ada Peguam Negara atau Menteri Undang-Undang tidak memberikan nasihat yang tepat kepada PM menyebabkan PM kesipuan dalam hal ini. Hari ini juga PM dikatakan berjumpa kabinet untuk membincangkan kembali titah YDPA kepada PM. Maknanya, PM dan kabinet pada hari Jumaat lepas (23/10/2020) langsung tidak membincangkan opysen penolakan YDPA terhadap permintaan untuk perisytiharan darurat. Bagi kabinet, YDPA wajib menerima nasihat PM. Malangnya bagi kabinet, YDPA memilih untuk mendengar suara rakyat menolak perisytiharan darurat dan kabinet amat terkejut sehingga memaksa mereka bermesyuarat pada hari ini (26/10/2020).

12) Sebab itu  dalam hal ini walau pun wujud pelbagai pandangan dan kes undang-undang duluan yang dirujuk tetapi dalam pentafsiran peruntukan Perlembagaan, matan atau wording Perlembagaan itu sendiri perlu diutamakan lebih daripada prinsip yang diputuskan dalam kes-kes duluan. 

13) Saya sendiri cenderung untuk memakai pandangan bahawa YDPA tidak boleh sewenang-wenangnya untuk mengisytiharkan darurat tanpa terlebih dahulu merujuk atau mendapat nasihat daripada PM dan Jemaah Menteri. Namun, pada masa yang sama nasihat PM dan Jemaah Menteri itu tidak mengikat YDPA bagi tujuan perisytiharan darurat. Ini termasuk dalam bidang prerogatif YDPA menurut Perkara 40(2).

14) Seperkara lagi, tindakan YDPA untuk terlebih dahulu berunding dengan Majlis Raja-Raja ini adalah satu amalan yang baik kerana perisytiharan darurat mempunyai impak yang besar ke atas negeri-negeri. Jika darurat diisytiharkan maka pentadbiran negeri-negeri boleh diambilalih oleh Persekutuan. Sebab itu apabila YDPA berunding dengan Majlis Raja-Raja, ianya adalah amalan syura yang baik dan tidak bertentangan dengan Perlembagaan (walaupun tidak disyaratkan oleh Perlembagaan). Perkara 150(1) mewajibkan YDPA itu sendiri puashati. Bagaimanakah cara YDPA itu puashati terpulanglah kepada beliau.

Daulat Tuanku!

Comments

Popular posts from this blog

Apa nak buat bila dah kena tangkap?

Jika seseorang defendan atau responden ditangkap ekoran waran tangkap yang dikeluarkan ke atas dirinya, maka biasanya defendan itu akan dibawa ke balai polis yang berdekatan. Setelah butirannnya diambil, lazimnya defendan akan dibebaskan dengan jaminan polis. Polis boleh melepaskan defendan itu dengan jaminan mulut oleh defendan sendiri atau polis boleh meminta supaya defendan mendapatkan seorang penjamin yang lain. Defendan dan penjamin perlu hadir ke Mahkamah Syariah yang ditetapkan pada hari sebutan. Jika defendan hadir, maka Mahkamah boleh melanjutkan jaminan yang diberikan ke atasnya dengan jaminan yang sama atau Mahkamah boleh meminta supaya didepositkan wang sebagai jaminan kehadirannya ke Mahkamah. Biasanya di Mahkamah Syariah, kadar jaminan wang antara RM1000 - RM2000. Menariknya, seorang peguam syarie boleh memberikan jaminan ke atas defendan itu, Namun, akta yang ada tidak jelas samada peguam syarie itu adalah peguamnya sendiri atau pun peguam yang lain. Ini kerana, jika

Hebatnya Menjadi Peguam

Setiap kali keputusan peperiksaan SPM/STPM diumumkan maka ibu bapa dan anak-anak akan mula mencari-cari apakah kursus yang perlu diambil bagi meneruskan pengajian di peringkat pengajian tinggi. Saya percaya ramai ibu bapa dalam dilema mengenai kursus yang wajar diambil terutama jika anak-anak itu mendapat keputusan cemerlang di dalam peperiksaan SPM/STPM. Antara kursus yang menjadi pilihan ramai adalah kursus pengajian undang-undang kerana sesiapa yang tamat pengajian undang-undang boleh memohon untuk menjadi peguam. Kerjaya peguam, doktor atau jurutera menjadi pilihan ramai. Para ibu bapa ramai yang mengidamkan anak mereka dapat didaftaraikan sebagai seorang peguam. Ini kerana pada tanggapan ramai, kerjaya peguam ini adalah kerjaya yang 'glamour', hebat, petah bercakap, berketrampilan, segak berpakaian dan menjanjikan pendapatan lumayan serta segala kemewahan hidup. Jika ada yang berminat untuk menjadi peguam maka beberapa perkara mengenai kerjaya ini harus difahami. Pegua

Pengiraan Kadar Mutaah

1.  Bagi pasangan yang bercerai, menetapkan kadar mutaah yang sewajarnya adalah suatu kesulitan. Bagi isteri, pasti mahu mendapatkan jumlah yang besar setimpal dengan pengorbanan yang beliau lakukan terhadap suami. Bagi suami, jumlah yang dituntut oleh isteri itu mungkin melampau dan tidak setara dengan tindakan yang dibuat oleh bekas isteri. Misalnya, dalam kes tuntutan mutaah pelakon Rita Rudaini lwn Aidil Zafuan Abdul Razak, yang mana plaintif telah mendapat penghakiman sejumlah RM30,000 berbanding tuntutan asalnya yang berjumlah RM300,000.   2.   S.56 Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1984 (Akta 303) tidak memperincikan kaedah menetapkan jumlah mutaah yang perlu dibayar. Ianya hanya menyebutkan, kadar mutaah itu ditetapkan atas suatu jumlah yang wajar dan patut mengikut Hukum Syarak. Seksyen 56. Mut’ah atau pemberian sagu hati kepada perempuan yang diceraikan tanpa sebab yang patut Sebagai tambahan kepada haknya untuk memohon nafkah, seseor