Skip to main content

Apa nak buat bila dah kena tangkap?

Jika seseorang defendan atau responden ditangkap ekoran waran tangkap yang dikeluarkan ke atas dirinya, maka biasanya defendan itu akan dibawa ke balai polis yang berdekatan. Setelah butirannnya diambil, lazimnya defendan akan dibebaskan dengan jaminan polis. Polis boleh melepaskan defendan itu dengan jaminan mulut oleh defendan sendiri atau polis boleh meminta supaya defendan mendapatkan seorang penjamin yang lain. Defendan dan penjamin perlu hadir ke Mahkamah Syariah yang ditetapkan pada hari sebutan.

Jika defendan hadir, maka Mahkamah boleh melanjutkan jaminan yang diberikan ke atasnya dengan jaminan yang sama atau Mahkamah boleh meminta supaya didepositkan wang sebagai jaminan kehadirannya ke Mahkamah. Biasanya di Mahkamah Syariah, kadar jaminan wang antara RM1000 - RM2000.

Menariknya, seorang peguam syarie boleh memberikan jaminan ke atas defendan itu, Namun, akta yang ada tidak jelas samada peguam syarie itu adalah peguamnya sendiri atau pun peguam yang lain. Ini kerana, jika peguamnya sendiri yang memberikan jaminan maka mungkin timbul masalah percanggahan kepentingan ataupun conflict of interest bila mana defendan itu gagal hadir ke Mahkamah. Suatu aku janji peguam adalah sesuatu yang mengikat dan tindakan disiplin termasuk menarik balik tauliah peguam syarie boleh dikenakan ke atas peguam tersebut jika dia tidak dapat memenuhi aku janji yang dibuatnya.

Ada juga Mahkamah yang menetapkan penjamin itu hendaklah di kalangan penjawat awam. Ini kerana Mahkamah ingin memastikan bahawa penjamin itu dapat dicari jika defendan tidak hadir ke Mahkamah. Seseorang penjawat awam tidak mungkin akan melarikan diri atau berhenti kerja kerana penjawat awam akan terikat dengan etika dan peraturan penjawat awam.

Mahkamah juga boleh meminta seseorang defendan itu menyerahkan pasportnya kepada Mahkamah jika ada kebarangkalian bahawa defendan itu akan melarikan diri ke luar negara.

Seksyen 237 Akta Tatacara Mal Mahkamah Syariah (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1998 menyatakan:

(1) Jaminan hendaklah diberikan dengan mendepositkan wang atau melalui bon yang amaunnya hendaklah ditetapkan oleh Mahkamah atau Pendaftar.

(2) Perbelanjaan mengenai jaminan, jika ada, hendaklah ditanggung oleh orang yang memberikan jaminan itu.

(3) Suatu aku janji bertulis oleh seorang Peguam Syarie boleh diterima sebagai ganti jaminan yang disebut dalam subseksyen (1).

(4) Jika jaminan diberikan dengan mendepositkan wang, wang itu tidak boleh dibayar keluar tanpa perintah Mahkamah.

(5) Jika jaminan diberikan melalui bon, seorang penjamin diperlukan melainkan jika diperintahkan selainnya oleh Mahkamah.



Oleh itu, bagi defendan, jika telah ditangkap maka disarankan untuk memohon jaminan seperti berikut:
1. Jamin mulut tanpa penjamin.
2. Jamin mulut dengan penjamin.
3. Jamin dengan deposit wang tanpa penjamin.
4. Jamin dengan deposit wang dengan penjamin.
5. Jamin mulut dengan penjamin penjawat awam tanpa deposit wang.
6. Jamin dengan deposit wang dengan penjamin penjawat awam.
7. Syarat tambahan penjamin, mendepositkan pasport antarabangsa.



Comments

Unknown said…
Maaf saya nak dapatkan kepastian tentang jamin mulut, dan gagal hadir pada tarikh yang ditetapkan, saya di fahamkan tiada wang denda atau ikat jamin serta wajib menjalankan hukuman, tetapi saya difahamkan bahawa sahabat saya iaitu pesalah yang menjalani boleh dibebaskan dengan wang sebanyak rm4000 oleh pihak penjara sedangkan semasa perbicaraan di mahkamah tiada yang pula hakim menyatakan perlu membayar sejumlah wang untuk bebaskan dia. Mohon pencerahan terima kasih
Unknown said…
Maaf saya nak dapatkan kepastian tentang jamin mulut, dan gagal hadir pada tarikh yang ditetapkan, saya di fahamkan tiada wang denda atau ikat jamin serta wajib menjalankan hukuman, tetapi saya difahamkan bahawa sahabat saya iaitu pesalah yang menjalani hukuman boleh dibebaskan dengan wang sebanyak rm4000 oleh pihak penjara sedangkan semasa perbicaraan di mahkamah tiada yang pula hakim menyatakan perlu membayar sejumlah wang untuk bebaskan dia. Mohon pencerahan terima kasih
Unknown said…
Maaf btnya....kes saya mcm nie...saya telah dijamin dengan cara jaminan bon sbnyk rm3500 selama 2tahun....sekarang nie dh hbis saya nk ambik duit itu semula.....sbb selama 2tahun saya tidak pernah ditgkp....so jaminan boleh toe saya boleh amik...
Soalan saya mcm mna proses dia..adakah saya terus pergi bank atau mcm mna.01119779451 nombor says
Unknown said…
Maaf btnya....kes saya mcm nie...saya telah dijamin dengan cara jaminan bon sbnyk rm3500 selama 2tahun....sekarang nie dh hbis saya nk ambik duit itu semula.....sbb selama 2tahun saya tidak pernah ditgkp....so jaminan boleh toe saya boleh amik...
Soalan saya mcm mna proses dia..adakah saya terus pergi bank atau mcm mna.01119779451 nombor says
DrZ said…
Sdra Pheoniz Icarus

Biasanya jamin mulut itu adalah jaminan sebelum dituduh dan tidak melibatkan pihak penjara.

saya rasa mungkin fakta yang sahabat beri itu tidak tepat. Cuba semak balik faktanya
DrZ said…
Sdra Muhamad Zahuri,

Adakah jaminan bon itu selepas sabitan? Jika selepas sabitan dan tempoh telah tamat, saudara perlu membawa buku akaun jaminan itu ke mahkamah dan rujuk kat kaunter jamin mahkamah
Unknown said…
benarkah seseorang yang telah ditangkap positif dadah dan direman selama 1 hari.dan diberi arahan untuk bayar jamin dibalai polis pada tempoh yang ditetapkan.setelah tiba hari untuk pergi ke balai untuk bayar jamin.adakah orang itu akan diurin lgi
Unknown said…
maksud sy..adakah bole sy diurin semula bg kes urin yg telah diikat jamin polis pd mase lepas?..sy disuruh dtg ke balai utk bwk duit jamin...malahan diberitahu akn diurin lg..
DrZ said…
Sdra Sapit Nadya

Biasanya sudah tiada lagi urin kali kedua. Namun, kalau polis nak buat urin sekali lagi tidaklah menjadi suatu kesalahan. Cuma mereka kena start balik prosedur tahanan itu daripada awal lagi.
Anonymous said…
Saya nk bertnya.. saudara saya kena ikat jamin 10k kes cubaan membunuh. Tetepi yg menuduh telah tarik balik report. Mcm mane nk dapat balik duit ikat jamin tu?
DrZ said…
Sdra anon

duit jamin boleh dapat balik apabila pertuduhan di mahkamah ditarik balik. jadi kena tunggu pertuduhan di mahkamah itu ditarik balik dulu baru boleh claim.
Unknown said…
Salam dr..saya ingin bertanya..saya telah di dakwa atas s.12 dan s.15 iaitu mmilki dadah dan positif urin..pihak kluarga sya telah membyar jaminan sebnyak rm500 bagi s.12 dan rm 500 lg bg s.15...bagi s.12..berat kasar dadah yg tlah d nyatakan olh pihak narkotik pda hari sya d tangkap ialah 0.05g..jadi..soalan saya:-
1)Setelah di bawa kejabatan kimia,
Berapakah anggaran berat bersih dadah tersebut,
Hasil tapisan???(methapethamine)
2)brapakah anggaran denda yg paling minimum perlu d bayar
Untuk kedua2 kes trsebut.
3)Apakah jumlah bayaran jaminan mempengaruhi
Atau berkait dengan jumlah denda yg perlu d bayar kelak.
4)apabila laporan hasil kimia bagi seksyen 12 itu tlah smpai.
Dan saya tidak mengakui kesalahn trsebut..
-adakah saya akan d pnjarakan atau perlu d ikat jamin semula..
Unknown said…
Mohon penjelasan n pncerahan bagi kes saya..
Unknown said…
Salam dr..saya ingin bertanya..saya telah di dakwa atas s.12 dan s.15 iaitu mmilki dadah dan positif urin..pihak kluarga sya telah membyar jaminan sebnyak rm500 bagi s.12 dan rm 500 lg bg s.15...bagi s.12..berat kasar dadah yg tlah d nyatakan olh pihak narkotik pda hari sya d tangkap ialah 0.05g..jadi..soalan saya:-
1)Setelah di bawa kejabatan kimia,
Berapakah anggaran berat bersih dadah tersebut,
Hasil tapisan???(methapethamine)
2)brapakah anggaran denda yg paling minimum perlu d bayar
Untuk kedua2 kes trsebut.
3)Apakah jumlah bayaran jaminan mempengaruhi
Atau berkait dengan jumlah denda yg perlu d bayar kelak.
4)apabila laporan hasil kimia bagi seksyen 12 itu tlah smpai.
Dan saya tidak mengakui kesalahn trsebut..
-adakah saya akan d pnjarakan atau perlu d ikat jamin semula..
DrZ said…
Wasalam Sdra Nurul Saz

Saya tidak banyak membuat kes dadah. Tetapi mengikut S.12 hukuman memiliki dadah boleh dipenjarakan selama tidak lebih 5 tahun atau denda tidak lebih dari RM100,000 atau kedua dua sekali. Bagi kesalahan di bawah S.15 iaitu menggunakan dadah boleh dihukum dengan penjara selama boleh sampai 2 tahun atau denda boleh sampai RM5000 atau kedua dua sekali dan pengawasan polis selama 2 tahun.

kadar jaminan tidak refleks kepada hukuman yang dikenakan.

kalau laporan kimia telah sampai tetapi tidak mengaku maka kes akan dibicarakan.

seeloknya saudara mengupah peguam yang membuat kes-kes jenayah supaya peguam boleh mengkaji kes dan membuat rayuan atas hukuman kelak
Pungguk said…
Apakah syarat penjamin dlm kesalahan khalwat... mesti keluarga terdekat atau suami atau istri..mohon penceraha.
Kenji said…

Klau kena kes air ketum lepas tu di ikat jamin dengan bayaran 4500 dan adakah duit jamin rm4500 boleh guna duit jamin tu tak..mohon percerahan
DrZ said…
Sdra Amzah,

Saya penjamin itu menurut apa yang ditetapkan oleh mahkamah. kadang kala mahkamah menetapkan keluarga terdekat. kadang kala pegawai kerajaan kelas A.
DrZ said…
Sdr Kenji,

Kalau dah dituduh dan dilepaskan daripada pertuduhan, duit jamin itu boleh diambil semula oleh penjamin. Boleh berurusan dgn kaunter jamin di mahkamah. Atau, jika kes belum habis bicara tapi penjamin nak balik duit jamin itu boleh dibuat dengan pertukaran penjamin baharu. dan perlu maklumkan kepada mahkamah
Mem naning said…
Saya prnh d ikat jamin sbnyk rm1500 untk menghadiri diri ke makamah ..bila says hadir saya menerima hukuman denda rm4000 atau penjara 3 bln..JD saya tidak dpt mmbayar denda Dan mnjalani hukuman 3 bln penjara..hakim sudh mmutuskan yg saya bolh refund balik duit ikat jamin saya..bila saya nk klem balik kenapa saya mesti tungu bberapa bln lagi..pdahl semasa mmbuat ikat jamin duit ikat jamin akan kluar skira data mghadiri diri ke makamah..mcm mna saya nk mmpercepat proses pengeluaran Wang ikat jakin saya krna saya IBU tungal yg lps mnjalani hukuman ATS ksalahan lepas blom ada apa2 incorm buat msa skarang.
Anonymous said…
Assalam .. saya ditahan oleh pihak polis akibat berdua-duan ditempat gelap .. butiran maklumat peribadi saya dan kekasih saya telah diambil .. selepas itu anggota polis arahkan saya balik .. adakah saya hanya diberi amaran atau akan dikenakan tindakan .. maaf saya janji tak buat dah lepasni .. serikkk ������
Anonymous said…
Assalamualaikum ...sya nk btnya bgi pihak kwan sya ...sekiranya d tngkp pasangan yg dtngkp khalwat darioda negeri berasingan conth nya sabah n sarawak slpas tu mereka d tngkp di kuala lumpur mcm mna kes tu ...adakahdbawa kemahkmah atau sebalik nya? ..mohon penjelasan...
Unknown said…
Hai sy nak tanye ...suami sy ditangkap kes 39b dan dia tertuduh ke 2..berat barng 255g ...sy nak tanya kalu tertuduh pertama mgaku depan polis itu brg dia .adakah suami sy akn dilepaskan..sbb sekaŕang sy hnya mnungu hari untk mlahirkan ank pertama...
LaBuu said…
mengikut pengalaman saya.. boleh jelaskan kepada pendakwaraya supaya hukuman direndahkan dan kalau boleh mintak supaya diikat jamin dengan wang tunai supaya tertuduh dapat dibebaskan. sertakan alasan yang saudari menungu masa untuk melahirkan anak dan tiada siapa yang menanggung perbelanjaan hidup saudari. walaupun tuduhan memiliki barang lagi berat daripada penagih tetapi harap jasa baik hakim supaya tertuduh dibebaskan dan sertakan alasan bahawa tertuduh terlalu naif dan ini merupakan kesalahan pertama beliau. terikut dengan kawan2 atau apa2 sahaja untuk menunjukkan beliau menyesal dengan tindakan beliau
Unknown said…
Sy nak tanya..berapa kah bayaran jamin untk kes wanted makamah kerana gagal hadir ke makamah ketika dipnggil
Anonymous said…
Sy nk tanya..kawan sy telah ditahan krn memiliki dadah dan dikenakan ikat jamin sebanyak rm5000. Jika sy byr ikat jamin dan tertuduh hadir ke mahkamah utk dibicara..kemudian tertuduh didapati bersalah adakah duit ikat jamin itu blh diambil balik
Wan amir said…
Saya bekerja di pejabat guaman bg menyelesaikan kes2 jenayah berat/civil/comercial dan dadah sperti 39b..
Rekod kami masih baek dlm menangani kes 39b..
Jika utk apa2 pertanyaan boleh whatsapp terus ke 0149045530..pejabat di pulau pinang..sekian
Unknown said…
Hai sy nk tnya pasal bolehkah polis menangkap semula selpas proses ikat jamin selesai dimahkamH?? Sebelum smpai takrih hukum dimahkamah polis sudah hebohkan kat kawan2 sy yg sy akn ditangkap semula. Untk pengetahuan cik polis yg bg tau adalh kenalan kwn kmpung sy.
Unknown said…
Hai, sy nk bertanyakn bbrp soalan:
1) Adik sy tlh ditangkap oleh pihak aadk krn kesalhan mengambil methapthamine slps disahkn mlalui ujian air kencing. Jadi sy mahukn pencerahan brp lamakan hukuman penjara dikenakan?
2) berapa jumlah denda akn dikenakan oleh pihak mahkamah jika disabit kesalahan untuk kesalahan pertama Kali?
3) jumlah ikat jamin sudah dikeluarkn oleh pihak mahkamah iaitu sbnyk rm3200,jika sy tdk mgikat jamin Adik sya,dimanakah dia ditempatkn? Sblm tarikh ujian air kencing dikeluarkn dlm tempoh 1 bln
Unknown said…
Sekarang saya dah jamin 2400 Sekarang kes urine boleh tak dapat denda Ataupun wajib jatuh hukum tolong bagitahu sikit sebab saya dah mohon dekat kollage dah nak masuk belajar takut tiba tiba saya jatuh hukum
Wan amir said…
Saya bekerja di pejabat guaman bg menyelesaikan kes2 jenayah berat/civil/comercial dan dadah sperti 39b..
Rekod kami masih baek dlm menangani kes 39b..
Jika utk apa2 pertanyaan boleh whatsapp terus ke 0149045530..pejabat di pulau pinang..sekian
Anonymous said…
Assalam..nak tanya berapa lama tempoh diambil untuk mahkamah serahkan kembali duit ikat jamin?

Popular posts from this blog

Hebatnya Menjadi Peguam

Setiap kali keputusan peperiksaan SPM/STPM diumumkan maka ibu bapa dan anak-anak akan mula mencari-cari apakah kursus yang perlu diambil bagi meneruskan pengajian di peringkat pengajian tinggi. Saya percaya ramai ibu bapa dalam dilema mengenai kursus yang wajar diambil terutama jika anak-anak itu mendapat keputusan cemerlang di dalam peperiksaan SPM/STPM. Antara kursus yang menjadi pilihan ramai adalah kursus pengajian undang-undang kerana sesiapa yang tamat pengajian undang-undang boleh memohon untuk menjadi peguam. Kerjaya peguam, doktor atau jurutera menjadi pilihan ramai. Para ibu bapa ramai yang mengidamkan anak mereka dapat didaftaraikan sebagai seorang peguam. Ini kerana pada tanggapan ramai, kerjaya peguam ini adalah kerjaya yang 'glamour', hebat, petah bercakap, berketrampilan, segak berpakaian dan menjanjikan pendapatan lumayan serta segala kemewahan hidup. Jika ada yang berminat untuk menjadi peguam maka beberapa perkara mengenai kerjaya ini harus difahami. Pegua

Pengiraan Kadar Mutaah

1.  Bagi pasangan yang bercerai, menetapkan kadar mutaah yang sewajarnya adalah suatu kesulitan. Bagi isteri, pasti mahu mendapatkan jumlah yang besar setimpal dengan pengorbanan yang beliau lakukan terhadap suami. Bagi suami, jumlah yang dituntut oleh isteri itu mungkin melampau dan tidak setara dengan tindakan yang dibuat oleh bekas isteri. Misalnya, dalam kes tuntutan mutaah pelakon Rita Rudaini lwn Aidil Zafuan Abdul Razak, yang mana plaintif telah mendapat penghakiman sejumlah RM30,000 berbanding tuntutan asalnya yang berjumlah RM300,000.   2.   S.56 Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1984 (Akta 303) tidak memperincikan kaedah menetapkan jumlah mutaah yang perlu dibayar. Ianya hanya menyebutkan, kadar mutaah itu ditetapkan atas suatu jumlah yang wajar dan patut mengikut Hukum Syarak. Seksyen 56. Mut’ah atau pemberian sagu hati kepada perempuan yang diceraikan tanpa sebab yang patut Sebagai tambahan kepada haknya untuk memohon nafkah, seseor